С какво по-точно износените гуми на колата са по-лоши от новите?

https://auto.blitz.bg/saveti/s-kakvo-po-tochno-iznosenite-gumi-na-kolata-sa-po-loshi-ot-novite Auto.blitz.bg
С какво по-точно износените гуми на колата са по-лоши от новите?

Гумаджиите имат много ясен отговор на въпроса в заглавието. Широкият кръг - не особено, макар онези, които не са бягали от часовете по физика в училище, най-вероятно се досещат за съдържанието на отговора. 

А сега да проверим вашите догадки. 

На професионален език износването се нарича промяната в характеристиките при процеса на експлоатация. Основното, което се влошава при летните гуми по време на износването, е устойчивостта на аквапланинг. 

Напомняме, че така се нарича възникването на хидродинамичен клин, частична или пълна загуба на сцепление на колелата с пътната настилка върху воден слой. 

Явлението би трябвало да е познато на всеки един шофьор: попадаш в дълбока локва с голяма скорост и чувстваш, че колелата губят контакт с пътя, а ти - контрола върху траекторията. 

В тези мигове автомобилът е като шайба за хокей, която се хлъзга по леда. Остава само да се чака, кога ще се възстанови контактът с пътната настилка: резките действия може да доведат до катастрофа. 

И колкото по-голямо е износването на гумите, толкова по-неприятно е усещането от аквапланинга. 

Графика, демонстрираща водния дренаж на гуми с различна степен на износване. 

По данни на специалистите от Continental, благодарение на голямата дълбочина (7-8 мм) новите гуми при 80 километра в час могат да отвеждат от петно по 30 литра вода в секунда - три кофи вода! 

А при минимално разрешената (Според Женевската и Виенската конвенции за пътно движение) дълбочина на протектора от 1.6 мм, същите шини може да отвеждат само половината от този обем. 

Когато гумите са износени, до 3 мм, те изхвърлят само 78% от първоначалния обем вода. 

Затова гумаджиите смятат, че това износване е критично и е време собственикът на колата да се замисли за нови гуми. 

Индикаторите за дълбочина на протектора във вида на цифри, изтриващи се в течение на износването, в момента се използват от редица производители. Но Continental и Uniroyal употребяват специални индикатори (Tread wear indicator) във вида на абревиатурата TWI, триъгълник или капка.

С износването съпротивата спрямо аквапланинга намалява, а спирачният път на влажен път, обратното, нараства. 

Тази година в рамките на шоуто Continental TechShow до Хановер имаше интересен атракцион - за износването на гумите. 

За "агрегатоносители" бяха използвани три еднакви Volkswagen Golf 7 GTI, "обути" в гуми Continental PremiumContact 6 с различна степен на износване: на първата кола гумите бяха нови, с протектор 8 мм, на втората износени, с дълбочина на грайфера 3 мм, а на третия - с критично износен грайфер, 1,6 мм.

Задачата се е състояла в това, качвайки се и на трите коли, шофьорът да "скача върху спирачката" с една и съща скорост на един и същ участък. А след това да сравни резултатите. 

Шофьорската квалификация на практика не е имала значение. С новите гуми всичките участници спираха за около 20 метра, със силно изтърканите - след 22.5 метра, а с критично износените - спирачният път достигаше 26–28 метра.

При това тестът бе правен със скорост от само 60 километра в час. 

Инструкторът на полигона до Хановер коментира резултатите от теста с автомобилните гуми. С различни цветове са показани различните спирачни пътища. 

През август специалистите на Continental проведоха аналогични изпитания заедно с колегите си от списанието AutoBild.

С нови гуми и скорост от 80 километра в час спирачният път бе 25,8 метра. Когато дълбочината на протектора е достигнала само 3 мм, спирачният път се е увеличил до 31 метра. 

С минимално допустимата дълбочина на протектора за пълно спиране на колата са били необходими 36,2 метра.

Със 120 километра в час новите гуми спират Golf за 59 метра, с 3-милиметров протектор са били необходими 124 метра, а с минимално допустимата дълбочина - 155 метра. 

Разликата е близо 100 метра. А 120 километра е обичайната скорост по магистралата. 

Германските гумаджии провеждат подобни тестове не за първи и последен път. Те действително са много важни за безопасността на движението по пътя. 

Ако се говори за зимните гуми, при износването те губят не само протектора си (естествено, пада способността им да отвеждат вода и сняг), но и шипчетата си. 

При това да се оцени разликата при поведението на новите и износените зимни гуми е още по-трудно. 

И очевидно, тя не е малка. 

Трябва да се припомни, че минималната дълбочина на грайфера през зимата не трябва да бъде по-малка от 4 мм. 

 

 

Горещи

Коментирай