Зимата, особено суровата, е труден период за автомобила и най-вече за силовия агрегат, който започва да работи при повишени натоварвания.
Животът на двигателя може да бъде улеснен чрез преминаване към ниско вискозитетни масла, с които ефективността на смазване "на студено" се подобрява. Ще се опитаме да изясним кога и дали трябва да се извърши такава подмяна.
През последните години се наблюдава тенденция към изтласкване на минералните и полусинтетични масла от пазара и преминаване към по-ниско вискозитетни масла през зимния период. С други думи, става въпрос за отхвърляне на универсалното моторно масло, което е с параметри 5W-30 и 5W-40 в полза на чисто зимни модели. Защо е необходимо подобно надграждане?
Както се знае, под вискозитет на маслото се разбира неговата способността да остане на повърхността на вътрешните детайли на двигателя и в същото време да поддържа течливост. При така наречения студен старт, когато двигателят стартира при температури от минус 15 градуса и по-ниски, върху триещите елементи на силовия агрегат се прилагат колосални натоварвания.
Смята се, че всеки студен старт на двигателя по отношение на износване е еквивалентен на пробег от приблизително 200 км. В допълнение, с гъсто масло стартерът изисква значително повече усилия за завъртане на коляновия вал, а това от своя страна изисква допълнителна енергия от акумулатора, съответно стартирането на двигателя се затруднява.
Трябва ли да се мие колата през зимата, според специалистите
По този начин, ако сте загрижени за здравето на силовия агрегат на вашата кола, за зимния период е по-добре да изберете масло, което няма да се сгъсти много в студа. На какво да бъде избрано? На първо място, може би синтетика. В този случай можете да изберете чисто зимни масла, които имат класификация на вискозитета SAE от 0 до 25 (SAE 0W, 5W, 10W, 15W, 20W, 25W, където буквата "W" означава Winter-Зима). Алтернатива на тях са смазките за всички сезони с индекси SAE - 0W-20, 0W-30, 0W-40, 5W-20, 5W-30, 5W-40, 5W-50, 10W-20, 10W-30, 10W-40.
Що се отнася до показателите на SAE за универсални масла, колкото по-ниска е първата цифра в обозначението от типа 0W-40 или 5W-30, толкова по-ниска е температурата, за която е предназначена смазката. Ако първият в такъв индекс е "нула", имате работа с най-устойчивия на замръзване продукт, който осигурява безпроблемност при изключително ниски температури.
Маслото с първа част от индекса 5W, съответно е предназначена за минус 30 градуса. При 15W - минус 20 градуса / минус 25 градуса. От друга страна, колкото по-голяма е цифрата след буквата W, толкова по-висок е вискозитетът на маслото при високи температури и толкова по-ефективно ще се смазва двигателят при горещо време.
Просто и евтино средство, непозволяващо на чистачките на колата да замръзват
И така, струва ли си да смените маслото с "зимен" индекс 0W или можете да се справите с по-универсалните 5W или 10W? Отговорът зависи от няколко неща. На първо място, кой е регионът, в който се експлоатира машината. Когато става въпрос за по-студен район, отговорът определено е утвърдителен - да. SAE маслата 0W, 0W-20, 0W-30, 0W-40 също трябва да бъдат предпочитани от онези шофьори, които практикуват редовни, но кратки пътувания на къси разстояния през зимата.
Типичен пример са тези водачи, които пътуват не повече от 5-10 км от дома до офиса и обратно. В техния случай става въпрос за чести „студени стартове“, а в края на маршрута двигателят едва ще има време да достигне работна температура. От друга страна, ако колата прекарва нощта предимно в топъл гараж, а пътуванията през зимата обикновено не са кратки, няма нужда за преминаване към масла с нисък вискозитет.
Що се отнася до втората част на индекса (след буквата W), тестовете на реномирани автомобилни издания са показали, че отново за студените региони трябва да се предпочита масло с възможно най-ниска стойност. С други думи, от маслата 0W-20, 0W-30, 0W-40, трябва да се избере варианта 0W-20, ако използването на такава смазка е разрешено от изискванията за автомобила. Освен това с такова масло с нисък вискозитет ще удължите живота не само на двигателя, но и на стартера и акумулатора.
И в заключение, кои масла ще бъдат оптимални когато често нито е студено, нито топло. Използването на твърде ниско вискозитетни масла в този случай не е оправдано. Маслото с показатели 5W40 или 5W30 може да бъде „златната“ среда.
В този случай трябва да се вземат предвид пробегът на автомобила и състоянието на мотора. Ако силовият агрегат е изминал повече от 200 хиляди километра, първо се препоръчва да се премине от синтетика към полусинтетика и, второ, да се изберат малко по-плътни масла. За зимата в този случай е логично да се използват опции 5w40, 10w30 или 10w40. /auto.blitz.bg
Харесайте auto.blitz.bg и във Фейсбук, където ще намерите още много полезни и интересни четива за всеки!