Известно е, че цветът на моторното масло е показател както за качеството на смазочния материал, така и за състоянието на двигателя.
Когато става въпрос за бързо почерняващо масло, това е повече или по-малко ясно - причината е, че двигателят се задръства от въглеродни отлагания. Но какво трябва да се прави, ако маслото изобщо не променя цвета си, дори след няколко хиляди километра?
В началото трябва да се направи разграничение между потъмняло и почерняло масло. В първия случай обикновено няма причина за безпокойство.
Ако маслото потъмнее по време на експлоатация, това означава, че то работи - изпомпва се от картера, преминава през каналите, смазва триещите се части на двигателя и отстранява саждите. Накратко, ако смазката потъмнее за около две-три хиляди километра, това е естествен процес.
Бързото потъмняване на моторното масло може да бъде причинено например от използването на по-нискокачествено гориво, агресивно шофиране, редовни студени стартирания в мразовито време и грешки при избора на вискозитетен клас на смазочния материал.
В последния случай моторното масло трябва да е достатъчно гъсто, за да образува плътен смазочен филм, от една страна, а от друга - да не капе и да не се изпарява.
При определяне на правилния вискозитет трябва да се вземат предвид както препоръките на производителя, така и състоянието и възрастта на двигателя. По правило за по-старите двигатели се предписва по-малко течна смазка.
Вижте как се запалва автомобил от 1909 г. с парен двигател ВИДЕО
По-лошото е, когато смазката в двигателя не потъмнява, а почернява и същевременно става по-гъста и наподобява мазут по консистенция. Такива характерни сгъстявания могат да бъдат открити с помощта на масломерната пръчка и в този случай трябва да се обезпокоите и да го имате предвид.
Защото е много вероятно в двигателя да има изгаряне на смазка, което най-често се дължи на износване на буталния възел, обикновено в резултат на използването на фалшиви или отпадъчни смазочни материали. Допълнителни признаци за технически проблем са почти сигурно повишеният разход на гориво и намалената тяга на двигателя.
Възможно е обаче да възникне и обратната ситуация - когато след няколко хиляди километра смазката изобщо не променя цвета и нюанса си, оставайки визуално същата като в началото. В този случай нещата също не са еднозначни. По-специално трябва да се знае, че поради конструктивни особености маслото в дизеловите автомобили се замърсява по-бързо, отколкото в бензиновите.
От друга страна, агрегатите, работещи с газ, маслото не почернява по-дълго време. Факт е, че за разлика от бензиновите и дизеловите двигатели, в агрегатите на газ примесите, които предизвикват образуването на сажди, са сведени до минимум.
Така че, ако след няколко хиляди километра с двигател на газ видите кристално чиста смазка след смяна на маслото, наистина няма причина да се страхувате. Между другото, в някои случаи (в зависимост от марката на автомобила и спецификациите на смазочните материали) периодът на подмяна на моторното масло за газови автомобили може да бъде удължен в сравнение с бензиновите и дизеловите автомобили.
Нека обаче се върнем към най-разпространените бензинови и дизелови агрегати. Ако след няколко хиляди километра маслото остане прозрачно и със същия цвят като при поставянето (жълто или светлокафяво), има голяма вероятност в смазочния материал да липсват почистващи добавки.
В този случай шлаките, примесите и саждите не се отстраняват от работната зона на двигателя. Специалистите твърдят, че в такъв случай маслото не работи, с други думи, няма ефективно смазване на триещите се части и животът на двигателя сериозно намалява.
Въпреки това не винаги е необходимо да изпадате в паника, ако моторното масло не потъмнее след няколкостотин или дори хиляди километра. Трябва да знаете например, че смазочната течност се замърсява много по-бавно, ако автомобилът е нов и двигателят е съответно "свеж". Обратно, колкото по-стар е двигателят и колкото по-замърсен е той, толкова по-бързо потъмнява смазката.
За какви повреди може да сигнализира течът на масло в автомобила
Много зависи и от спецификацията на горивото. Висококачественото и обикновено по-скъпо гориво предизвиква по-малко детонации в агрегата, изгаря напълно и не оставя излишни остатъци в горивната камера. Това води до по-малко разграждане и потъмняване на маслото.
Екстремните температури и недостигът на моторно масло също допринасят за необичайното разграждане на маслото и прекомерното замърсяване с отлагания.
Казано по-просто, когато автомобилът страда от често студено стартиране през зимата, не е загрят преди шофиране, редовно се натоварва, с недостатъчно масло в картера или с неизправна охладителна система, смазочният материал губи свойствата си значително по-бързо.
Съответно, ако автомобилът е паркиран през нощта в топъл гараж през зимата, водачът използва скъпо гориво и не форсира двигателя, влошаването на смазочния материал ще бъде по-бавно, както и потъмняването му. /auto.blitz.bg
Харесайте auto.blitz.bg и във Фейсбук, където ще намерите още много полезни и интересни четива за всеки!