На прага е сезона, изискващ смяната на летните гуми със зимни. Въпреки това, че според метеоролозите до първите мразове има още време, не е лошо шофьорите все пак да се замислят за избора на правилните гуми още днес. Специалистите на компанията Pirelli споделиха редица съвети, които няма да ни позволят да сгрешим при избора на зимните обувки на нашата кола.
Основни критерии при избора на гуми
1.Размер на гуми
Цифрите, посочени на страничната стена на гумата. Например, 205 / 55R16, където:
първите цифри «205» означават ширината на профила в милиметри;
вторите цифри «55» — това е височината на профила на гумата в проценти спрямо ширината;
буквата R означава типа на конструкцията на каркаса на гумата (в дадения случай радиален);
цифрите «16» — широчината на джантата.
Също гумите трябва да се изберат според индекса на скоростта и натоварването. Той е посочен веднага след размера на гумата. Например, 205/55R16 91H (XL) — 91 означава максималното натоварване на една гума (614 кг), H — максимално допустимата скорост за гумата (210 км/ч), XL — повишена здравиина на каркаса за разлика от стандартния.
Правилният и най-точен избор на гуми по тези параметри за съответния автомобил ще осигури оптимални експлоатационни характеристики на гумата, безопасност и уверено управление на автомобила.
2. Сезонност и характер на експлоатация
За всеки сезон (лято/зима) гумите се делят на:
спортни;
гуми за градска експлоатация;
гуми за дълги пътувания по магистрала;
гуми за експлоатация извън асфалтовата настилка;
други
Експертите обръщат внимание на това, че зимните гуми се делят на "нордически" (скандинавски) и "алпийски" (общоевропейски). Това е свързано с разликата в климатичните условия по време на зимния период в различните региони. Освен това, има и всесезонни гуми. Въпреки противоречивите мнения, препоръчва се те да се използват само в страни, където зимата температурата на въздуха не пада под +5 градуса. Съответно, да се возите на такива гуми в България през зимата не се препоръчва.
3. Стил на шофиране
При избора на зимни гуми е необходимо да се помисли и за това, какъв стил на шофиране имате: активен или спокоен, в какви условия най-често се експлоатира автомобила - град, магистрала, извън пътя, лед или сняг, асфалт или мокър асфалт. Колкото по-точно се определят условията на експлоатацията, толкова по-добре ще може да се подберат най-подходящите гуми за конкретния шофьор.
4. Съответствие между характеристиките на гумите и потребностите на шофьора.
ТЕХНОЛОГИЯ |
РЕЗУЛТАТ |
Висока плътност на грайферите |
Спиране и тяга на заснежени пътища |
Широки прорези между грайферите |
Сцепление на мокър път, по-добро чистене от киша/сняг |
Посоката на рисунката на протектора |
Тягови характеристики на сняг и лед |
Плосък профил |
Износоустойчивост, сцепление |
Сложна рисунка на протектора с различни градуси на ламелите и грайфера. |
Акустичен комфорт, свойства на сцепление, странична устойчивост |
Шипове |
Сцепление на лед |
Висок профил |
Комфорт, мекота |
3D—ламели |
Точност на управлението |
Остър ъгъл на раменните блкове |
Напречна стабилност |
Странични грайфери |
Тяга на сипчест сняг |
Сам човек е трудно да се оправи с всичките тънкости, затова експертите препоръчват да се купуват гуми само във фирмените магазини, а за консултации шофьорите да се обръщат към продавачите, които са преминали обучение и са наясно с цялата тази информация. Освен това, всяка фирма за гуми си има каталог с описанието на модела, което позволява да се съпостави всяка гума с личните предпочитания и условията на експлоатация.
След закупуването на гумите собственикът им трябва подобаващо да се грижи за тях. В частност, е необходимо да обърне внимание на редица много важни моменти.
Съхраняване - това е важен фактор, защото гумата може да изгуби значителна част от своите свойства при неправилно съхраняване. Има значение температурата, влажността, и това, как гумата се съхранява (с джантите или без), както и други параметри.
Остатъчна дълбочина на протектора. Необходимо е своевременно да се смени гумата с нова при критично износване на протекторната част. Да се определи състоянието им може по индикатора за износване, който се намира в каналите на протекторната рисунка. За по-лесно намиране на индикатора на гумата се нанася маркировката TWI. При достигане на износване, равно на отметката на индикатора, е необходимо гумите да бъдат сменени.
Визуален оглед. При оглед на гумите трябва да се убедите в тяхната цялост, липсата на каквито и да е видим повреди, пукнатини, подутини, дълбоки прорези, промяна в геометрията и тн.
Не е достатъчно гумите само да бъдат купени и поставени. Новите гуми изискват и "разработване", тоест експлоатация без резки ускорения и спирания, екстремно каране и така нататък. Средният пробег на "разработването" е около 500-600 километра. Специално внимание изискват гумите с шипове.
Експертите препоръчват гумите да се сменят само в професионални сервизи, а не самостоятелно или в гаражни сервизи.