С течение на времето маслото, което поставяте в колата, започва да променя консистенцията си: колкото по-лошо е състоянието на двигателя, толкова по-бързо протича този процес. По смазочната течност можете да определите дали е време за ремонт на двигателя.
Първото нещо, което трябва да направите, е да вземете проба от маслото. Извадете мерителната пръчка и капнете течността върху бял лист хартия. За около 15 минути можете да направите съответните изводи по изсъхналата капка.
Новото масло, поставено наскоро в двигателя на колата, ще образува петно с бледожълт цвят, което ще се разпространи равномерно върху листа. След няколко дни, ако двигателят е наред и в добро състояние, маслото почти напълно ще изчезне от хартията.
Ако петното започне да пожълтява, това показва, че добавките са в процес на окисляване. Възможно е те да са се натрупали по време на престой от кондензацията в двигателя.
Невидима опасност: Какви видове корозия на каросерията на колите съществуват
Ако в агрегата има дори и малко количество влага, тръбите и каналите му ще се запушат с маслени отлагания. Водата се изпарява бързо, когато двигателят работи, така че колкото по-често се шофира автомобилът, толкова по-малко конденз има в двигателя.
Капка масло с черен оттенък показва, че двигателят е замърсен с продукти на горенето. Отлаганията от сажди се отмиват от маслото, когато двигателят работи, така че наличието им със сигурност ще бъде видимо.
Това означава, че горивото не изгаря правилно. Възможно е причината да е в изтекъл срок на запалителните свещи, лошо гориво, неправилно работещ всмукател или замърсен филтър. Ако маслото съдържа черни частици, е необходима диагностика на двигателя.
Ако капка масло върху хартия остави след себе си гъсто, мръсно петно, заобиколено от тъмно оцветена течност, това е признак за силно износване на детайлите.
Смазочната течност не предпазва триещите се повърхности от износване. Ако маслото не се смени, двигателят ще изгуби своите възможности пред очите ви. Това е особено опасно за двигателите с турбокомпресор, при които вътрешната температура е много висока.
Тези грешки при смяна на въздушния филтър могат да повредят автомобила
Прегорялото масло ще има черен цвят. Най-вероятно двигателят има проблем с охлаждането. Възможно е в горивната камера да постъпва прекомерно количество гориво. Причината може да е в дефектни инжектори, изпускане на газ в картера, нередности в синхронизацията на запалването, въздушни блокажи в охладителната система или счупен термостат.
В този случай трябва да се проучи причината за лошото охлаждане и след ремонта да се постави нов антифриз. Възможно е това да се дължи и на лошо качество на маслото, което трябва да се смени възможно най-скоро.
Колко често трябва да се сменя смазочната течност? За лек автомобил се смята, че е най-добре да се прави на всеки 15 000 километра. Това са около 200-300 часа работа на двигателя при различни режими на шофиране, предимно извън града, без чести спирания и при средна скорост от около 70 км/ч.
В града ситуацията е различна. Заради задръстванията, кратките разстояния, ниските скорости и постоянните спирания двигателят може да натрупа повече от 600 моточаса за 15 хил. км. При тези условия маслото трябва да се сменя много по-често - на всеки 6-7 хиляди километра. /auto.blitz.bg
Харесайте auto.blitz.bg и във Фейсбук, където ще намерите още много полезни и интересни четива за всеки!