Само една година - толкова време Гагарин притежава красавицата Matra Bonnet Djet VS. Снимката му с нея е навсякъде. Типично за Съветския съюз обаче, за западната марка на автомобила така и не става дума.
Matra Bonnet Djet VS е дело на отдавна забравен френски производител на спортни автомобили. Създаден от Рене Боне и негови съмишленици, компанията наследява друга фирма за спортни коли, по-късно се налага да се търси помощта на Matra.
По това време Matra оперира основно в аерокосмическата индустрия, а автомобилите са интересно и перспективно допълнение, като френският гигант предпочита по-спортно ориентираните машини от тези, които създава Рене Боне за участие във Формула 1.
Най-необичайните коли BMW в историята, за които едва ли сте чували (СНИМКИ)
Моделът Bonnet Djet е и първият сериен автомобил с двигател, разположен пред задния мост, а компанията привлича интереса и парите на Matra с разработките си, свързани с използването на композитни материали. По това време се появяват първите каросерии от фибростъкло и Bonnet е сред пионерите в тези изследвания. Производството на каросерията обаче много бързо се поема от Matra, а много бързо и цялото производство на Djet преминава в завод, собственост на компанията.
Фирмата на Рене Боне участва три пъти и в “24 часа на Льо Ман”, но едва ли има френска автомобилна компания, която да е пропуснала това състезание.
Най-страхотните коли на 70-те години (СНИМКИ)
Djet се появява през 1962 г. и първото му поколение по-късно е наречено Djet I, тъй като името му се променя в съответствие с промените в компанията - от Bonnet Djet става Matra Bonnet Djet, после Matra Sports Djet и накрая Matra Sports Jet.
Създателите на колата използват двигател от Renault 8 с обем 1,1 литра и 1,2 литра като състезателните версии са доработени от Gordini. Производството на модела от 1962 до 1964 г. е под шапката на Bonnet, а от 1965 до 1967 г. колата е официално модел на Matra.
Откриха рядка кола, престояла 60 години на улицата (СНИМКИ)
В Djet намират място някои много модерни за времето си технически решения: двойни А-рамена на окачването и дискови спирачки на четирите колела, а теглото на колата е едва 600 кг.
За две години Bonnet успява да произведе едва 198 коли, като Djet официално дебютира през юни 1962 г. и така изпреварва De Tomaso Vallelunga като първата серийна кола с двигател пред задния мост, но серийното й производство започва едва през юли 1963-та.
Загадъчната история на Porsche 911 с неръждаема стомана от 1967 година (СНИМКИ)
През 1964 г. с идването на Matra като основен акционер производството набира скорост и до 1968 г., когато то приключва, са сглобени още 1491 коли. Matra наема и бившия дизайнер на Simca Филип Гедон, за да освежи дизайна на Djet I преди подновяването на производството през 1965 г., като колата става малко по-голяма на размери и с 60 кг по-тежка.
Една легенда стана на 55 (СНИМКИ)
По това време цената на Djet е 20 000 френски франка, което се оказва и основната пречка пред успешните продажби.
Специално автомобилът на Юрий Гагарин е версия Djet VS, като колата му е подарена от френското правителство при гостуването му в страната. Тя се задвижва от мотор, доработен от Gordini./auto.blitz.bg
Харесайте auto.blitz.bg и във Фейсбук, където ще намерите още много полезни и интересни четива за всеки!