През 60-те години на миналия век Турция няма собствено автомобилно производство, с изключение на няколко завода на чуждестранни компании. Но това не означава, че не е имало опити за създаването на такъв. Първият подобен опит е свързан с историята на автомобила Devrim, информират световните издания.
В началото на 1961 г. турският президент Джемал Гюрсел обявява, че държавата трябва да има силна автомобилна индустрия и, както във всяка съвременна държава, целта е автомобилът да бъде достъпен за всяко семейство.
По онова време повечето транспортни средства в Турция са от Америка, така че Конгресът на автомобилната индустрия е създаден, за да разработи местен модел.
Скоро той сформира екип от 24 инженери, които имат за цел да разработят прототип на първия автомобил, произвеждан в Турция, само за два месеца. Интересно е, че повечето от инженерите нямали опит в автомобилната индустрия, а някои дори нямали шофьорска книжка.
Екипът не разполагал с дизайнер, така че линиите на автомобила се променяли в процеса на работа. След 130 дни инженерите успяват да завършат четири прототипа.
Три от тях бяха боядисани в кремаво, а един - в черно. Инженерите създават и десет двулитрови двигателя с мощност 60 к.с., както и същия брой три- и четиристепенни скоростни кутии.
Показаха турския кросоувър, създаден по заръка на Ердоган СНИМКИ
Devrim ("Революция") е трябвало да дебютира по време на честванията на Деня на републиката на 29 октомври 1961 г. Поради тази причина до Анкара са изпратени два екземпляра, които по време на превозването с влак са били почти без гориво, както изискват законите за безопасност.
Президентът Гюрсел трябвало да пристигне на тържеството с черния екземпляр, но инженерите забравили да го заредят с гориво. Президентът изминава по-малко от 100 метра и горивото на автомобила свършва. Трябвало бързо да се прехвърли в друг екземпляр и да довърши празненствата.
Външният вид на Devrim е повдигнал много въпроси. Ако предната част е приемлива, то задната не е никак харесана. Devrim е бил "разпънат на кръст" в медиите, които наричат творението срам за цялата страна. Трите прототипа са унищожени, като само един оцелява и сега се намира в музей.
Само пет години по-късно Anadol става първият турски производител на автомобили, пуснати в серийно производство. Той е произвеждан в сътрудничество с Ford и продължава до 1991 г. /auto.blitz.bg
Харесайте auto.blitz.bg и във Фейсбук, където ще намерите още много полезни и интересни четива за всеки!