Чуждестранните лаборатории са необходими на китайците: така по-лесно се примамват кадри от компании със световно име. Да се преместят в Китай, макар и за добри пари, се съгласяват единици, а работата в родината е друга бира.
В Бирмингам е разположен център за изследвания и разработки на компанията Чанган. Такива центрове има още в Италия, Япония и САЩ, както и няколко в Китай. Компанията е сред най-големите автомобилни производители в Китай, а държавната форма на собственост гарантира стабилност.
Целта за 2020 година е производството на 4 милиона автомобила, както собствена марка, така и в кооперация с чужденците.
На Руския пазар Changan е позната и демонстрира нелоша динамика: през последните четири години продажбите ас се увеличили с пет пъти.
Наскоро в Англия компанията показа новите си двигатели и скоростна кутия. Форматът на презентацията бе доста интересен: поетапно разглобяване на агрегатите с коментар от страна на разработчиците.
Турбо 1,5
В семейството на BlueCore (гамата турбомотори с директно впръскване на горивото собствена разработка) вече има турбинирани двигатели с обем 1,4 и 3 литра. Чака се пускането и на готовия 1.2 турбо.
Ози път обаче бе показана най-свежата версия с обем 1.5 литра. Инженерите гледат в перспектива: агрегатът е адаптиран за всичките видове хибриди.
Решенията са актуални: турбина Twinscroll, пластмасови инжектори и капак на цилиндровия блок, електронен байпасен клапан. Дюзите се сменят поотделно, точката на впръскване на горивото е отстрани на цлиндъра. Задвижването на разпределителния вал е с верига, която се доставя от BorgWarner.
А ето какво е и новото в китайските двигатели, маслената помпа с променлива производителност с електронно управление и препоръка да се използва масло 0W20 за намаляване на загубитеот триене и разход на гориво до 1,5%.
Седемстепенен преселективен робот също собствена разработка, но съединителите и блока за управление са с логото на BorgWarner. Конструкцията е "мокра": друга в условията на адските задръствания в Китай няма да оцелле. Не са забравили и за отделния радиатор за охлаждане, което е правилно.
Ресурс
Китайците открито говорят за важните неща за обичайните потребители. Разчетен е ресрс на двигателя от 240 000 километра - толкова той трябва да измине гарантирно. Дали това ще се случи? Практиката ще покаже.
Маслото в роботизираната скоростна кутия от Changan препоръчват да се сменя на всеки 60 000 километра. Опитайте се да измъкнете нещо подобно от европейците, японците или корейците - нито дума няма да кажат.
Преселекторът на Чанган, монтиран в CS35 Plus , както и на другите "китайци" (в частност Хавал Ф7), се отлчава с прекомерна мудност. Старите автомати са по-бързи засега. Затова ще се наложи програмата за управление да се доработи, за да може кутията да реализира всичките си конструктирни преимущества.
Игра в кубчета
За разлика от Чанган, конкурентът ѝ Geely е частна компания. Тя вече е добре позната в Европа, все пак тя е собственик на шведката Volvo и британската Lotus. А също и на малайзийската Proton и наскоро стартиралата в Китай марка Lynk&Co, която е призвана да заеме нишата между автомобилите на Geely и Volvo: полупремиум с фокус върху иновациите в сферата на мултимедията и силвоите агрегати.
Щом Volvo с ред "пдоаниците", значи Geely има на разположение модулните платформи CMA и SPA за средни и големи автомобили. Освен това, китайците са разработили мащабната архитектура BMA за компактни модел.
Ръководителят на проекта, както не е трудно да се досетим, е швед, и помощта на Volvo в тази работа е очевидна.
В самата кола обаче шведите пръст засега нямат: най-малкият им модел в момента XC40 се базира на платформата CMA. Все пак някога най-вероятно ще станем свидетели и на XC20…
На платформата BMA ще бъдат произвеждани автомобили с турбинирани двигатели с обем литър и литър и половина с мощност 136–177 конски сили.
Алтернатива на ръчната скоростна кутия, както и при Чанган, ще е седемстепенен автомат. "Мокрият" преселектор е разработен заедно с Volvo с компоненти на компанията Luk. Инженерите на Geely са солидарни с колегите си от Чанган - сухите съединители в Китай няма да оцелеят.
На платформата BMA се предвижда да се строят автомобили с марките Geely, Lynk&Co и Proton.
Тя позволява да се създават всякакви типове от популярните каросерии (седан, хечбек, кросоувър, комби, ван) и да се използват всичките типове хибридни двигатели. Заявеното ограничение е едно и е аналогично с това на платформата MQB на Фолксваген: фиксирано разстояние от предната ос до педалите.
Автомобилите на базата на BMA обещават да са натъпкани със съвременни решения в областта на комуникациите и асистентите за шофьора. А шведите, на свой ред, ще ги научат да возят доста прилично. Да не говорим за системите за безопасност.
Цени и модели
Така, че плановете за глобална продажба не са вече само утопия. Ще стигнат и до нас. Цените обаче няма да са като в китайския магазин за по левче. На база технически характеристики китайските автомобили вече не отстъпват на европейските, корейските или японските.