В България има инсталирани бързи зарядни станции, но те са по-малко, защото са 20-30 пъти по-скъпи от бавнозарядните станции. Цената на електроенергията ще стане основен въпрос в бъдеще, защото с повишаването на броя на електромобили, ще расте консумацията на електроенергия.
Такава голяма мощност поне нашата енергопреносна система няма да издържи. Германия преди шест години инвестира 2,5 млрд. евро в енергопреносната си система, за да са готови за нарастването на потреблението на ток. Това каза Васил Стоянов, главен мениджър на Siloel, в предаването „Бизнес старт” с водещ Роселина Петкова.
"Има предизвикателства, но се надявам процесът за преодоляването им да е по-плавен", каза Стоянов.
Част от решението е да се използва фотоволтаична енергия и ние имаме разработка за соларна зарядна станция. Проблемът е, че площта, която е необходима за поставянето на нужното количество соларни панели, е доста голяма. За една 100-киловатова зарядна станция ни трябва около два декара площ с панели, за да може да се захрани.
"Необходимо е КПД на панелите да се повиши значително, което няма да стане скоро”, обясни гостът.
Компанията ни е първата в България, която произвежда бързи зарядни станции. Сертифицирахме нашите зарядни станции в Италия. Германия също много напредна с поставянето на бързозарядни станции, защото там бе приета програма, че до 2025 година трябва да са поставили 1 милион точки за бързо зареждане.
Големите производители в Германия принудиха правителството за много големи субсидии за зарядни станции, за да могат да си продават автомобилите. В България към 1 юли са поставени общо към 800 зарядни станции. Броят е 1:10 бързо към бавнозарядните, разказа Стоянов.
Бавните зарядни станции са по-скоро за домашно ползване, а за обществено ползване би трябвало да се наложат бързозарядните станции.
Производителите на бързи зарядни станции в Европа са около 10. Бързите зарядни станции не се произвеждат серийно, а по поръчка на потребителя. Всеки един потребител има различни изисквания към зарядната станция и затова всяко изделие е индивидуално, обясни събеседникът.
Закупуването на електрически автомобил все още е много скъпо и предполагам, че затова в България не са се наложили повече.
Що се отнася до създаване на необходими условия за изграждането на инфраструктура за електромобили в страната ни, Стоянов посочи, че има стъпки в тази посока и има промени в Закона за устройство на територията, според които новите паркинги трябва да имат 20% паркоместа за зареждане на електромобили.
Поставянето на зарядна станция е свързано с наличието на голяма мощност, а не навсякъде това е възможно.
Каква е разликата между бързата и бавната зарядна станция за електромобили и кои са предизвикателствата през изграждането на предприятие за бързи зарядни станции може да гледате във видеото на Bloomberg TV Bulgaria