Автомобилната промишленост в Европа през тази година ще се сблъска с редица фундаментални проблеми. Според Ерик Йонерт, генерален секретар на ACEA (Европейската асоциация на автомобилните производители), настоящите предизвикателства пред автомобилната индустрия на ЕС са следните: излизането на Великобритания от ЕС (Brexit), заплахата от американските мита за внос на автомобили от ЕС, както и приемането на строги стандарти за емисии на CO2.
Въпреки факта, че 2018 г. е петата поредна година, когато са регистрирани близо 15,2 млн. автомобила, темпът на растеж на пазара е спаднал значително. Годишният ръст е само 0.1%.
Например, през 2015 г. ръстът на продажбите е 9,3%, а през 2017 г. - вече 3,4%.
Според предварителните прогнози на ACEA, през 2019 г. продажбите на автомобили в ЕС ще останат на същото ниво като миналата година, с възможно увеличение до максимум един процент.
Купуваме все по-малко коли втора ръка! А в Европа дизелите се сриват
Малко повече от месец остава преди Brexit, отбелязва Ерик Йонерт, но за съжаление, перспективата за нарушаване на очаквания сценарий не може да бъде изключена. „Напротив, колкото по-близо стигаме до B-Day, толкова по-голяма е вероятността, че сделките по Brexit няма да проработят. Това създава огромна несигурност за европейската икономика и също така засяга настроенията на потребителите ”, подчертава генералният секретар на АСЕА.
Несигурността във Великобритания кара европейските автомобилни производители да се презастраховат. Някои търсят складови помещения за увеличаване на запасите от части, други планират временно прекратяване на производството след Brexit, а някои производители дори намаляват инвестициите си в Обединеното кралство. Според асоциацията на британската автомобилна индустрия SMMT, инвестициите в автомобилната индустрия във Великобритания през 2018 г. са намалели с 50%.
Заплахата от въвеждането на американските мита за вноса на автомобили и авточасти от Европа става все по-реална, отбелязват от ACEA. „Всъщност нашите производители не само доставят готови автомобили в Съединените щати, но и създават голяма производствена база там, където стотици или хиляди американци работят пряко или косвено. Те също така изнасят от САЩ 60% от произведените там автомобили ”, казва Йонерт. Според него въвеждането на мита ще има обратен ефект върху икономиката на САЩ, тъй като миналата седмица Европейската комисия ясно посочи, че възнамерява да предприеме противодействие срещу въвеждането на каквито и да било мерки.Възможността за изостряне на тази ситуация е изключително притеснителна за бизнеса от двете страни на Атлантика.
Дойче веле: Гигантска инвестиция на Фолксваген в България?
При такъв труден търговски климат допълнителната тежест за европейската автомобилна промишленост се създава от наскоро договорените цели за емисии на CO2 за 2025 и 2030 г. за нови коли и микробуси.
Тази ситуация изисква по-голямо присъствие на пазара на електрически автомобили и други "зелени" автомобили, отколкото е сега.
Ако Европа сериозно се заеме с прилагането на тези много амбициозни намаления на CO2 на практика, политиците трябва да обезпечат създаването на правилните стимули, подчертават в ASEA, преди всичко с достатъчни инвестиции в инфраструктурата за зареждане. Развитието на електрификацията на транспорта също ще се отрази на неговата достъпност и разходи.
Предполага се, че в бъдеще батериите ще възлизат на 35-50% от цената на електрическото превозно средство. В същото време не е ясно дали тези батерии ще се произвеждат в ЕС или ще се внасят. /auto.blitz.bg