Експерт изброи 7 причини да изберете кросоувър с предно предаване. Кросоувърите се превърнаха в най-популярния и желан тип автомобили. Но в зависимост от нуждите на бъдещия собственик, модел с предно задвижване често може да бъде за предпочитане пред автомобил със задвижване на всичките колела.
Кросоувърите не трябва да се разбират като модели на обикновени хечбеци или комбита с увеличен просвет, които например са Renault Sandero Stepway или Kia Rio X-Line.
Кросоувърите са автомобили, първоначално проектирани като комбита с висока позиция на седене, достатъчно големи колела, задвижването на които може да бъде както предно, така и пълно (със свързани задни колела).
Има много кросоувър модели, които се предлагат както във версии със задвижване на всички колела, така и с предно предаване. Може би има повече такива модели, отколкото тези с изключително предно задвижване.
И ще бъде още по-интересно да сравним тези две кръстосани идеологии.
1. Шофирайте, когато купувате кросоувър
При равни други условия моделът кросоувър със задвижване само на едната ос винаги ще бъде по-евтин от този със задвижване на всички колела. И не става въпрос само за допълнителни компоненти и възли на задвижването, но и за трудоемкостта на сглобката. Това са по-богати конфигурации с опции, от които вероятно не се нуждаете, както и маркировка за изображението.
Но въпросът не се ограничава до надплащане за кросоувър със задвижване на всички колела при закупуването му. Нека разгледаме как ще се чувстват отделните компоненти и възли на автомобила във версиите с предно и задвижване на всички колела.
2. Кросоувър двигател
В повечето кросоувъри двигателите с различна мощност могат да се агрегират както с трансмисия със задвижване на всички колела, така и да предават въртящ момент само към предните колела. Има и модели, при които най-слабият двигател в линията работи изключително в тандем с предно задвижване, а най-мощният - само с пълно задвижване.
При равни условия двигателят на автомобил с предно предаване ще изкара по-дълго. Той не трябва да носи излишни килограми и да върти допълнителни валове и зъбни колела в скоростните кутии с всяко ускорение. И не мислете, че ако превключите в режим 2WD, тогава нищо излишно няма да се завърти под дъното. Ще! Всички валове и зъбни колела продължават да се въртят, но вече не се задвижват от двигателя, а от въртенето на задните колела. И цялото това допълнително триене увеличава натоварването на двигателя.
Системата за охлаждане на двигателя ще работи с по-голямо натоварване, особено ако кросоувърът се движи по черни пътища и кал. В същото време радиаторите са запушват и много хора нямат навика да ги промиват веднага след офроуд.
Често, след като си купи кола 4×4, собственикът инсталира плътна мрежа зад решетката на радиатора и защита на силовия агрегат. Това значително намалява притока на въздух в двигателното отделение и пречи на охлаждането на двигателя и скоростната кутия.
3. Кросоувър трансмисия
Няма значение каква скоростна кутия е инсталирана на кросоувъра (ръчна, автоматична, CVT, робот) - всички те ще имат трудности, ако предават въртящия момент на двигателя към трансмисия със задвижване на всички колела. Това е както увеличени натоварвания от допълнителни въртящи се елементи, така и желанието на собствениците на кросоувъри със задвижване на всички колела да "понатиснат" от време на време.
Що се отнася до предната разпределителна кутия, карданния вал, съединителя на задния мост, скоростната кутия и задвижванията на колелата, ако те не са там, тогава няма какво да се счупи. В зависимост от условията на експлоатация и поддръжка, много от тези компоненти може да изискват ремонт при пробег до 100 000 км.
4. Шаси на кросоувъра
Предните окачвания на версиите с пълно и предно задвижване на кросоувърите са еднакви. Но задното окачване на много автомобили с предно предаване е много по-просто. Вместо окачване с безброй носачи и тампони и възможност за регулиране на ъглите на колелата се използва най-простото полузависимо окачване с усукваща се греда.
Тампоните трябва да се сменят с течение на времето, а регулиращите болтове понякога клейясват, така че подмяната се забавя за дълго време.
Дори амортисьорите и пружините на версията с монозадвижване са по-лесни за смяна.
5. Кросоувър каросерия
Каросерията на автомобил със задвижване на едно колело ще изпитва много по-малко стрес по време на шофиране, дори на магистралата - вибрациите от разклонената трансмисия ще причинят по-бързо умора на метала.
Освен това каросерията на кросоувърите с предно предаване често има забележимо по-голям багажник.
6. Оперативни разходи за кросоувър
Кросоувърът със задвижване на четирите колела консумира повече гориво и е по-взискателен към октановото число на бензина. И не забравяйте за допълнителните разходи за смяна на маслата в елементите на разклонената трансмисия със задвижване на всички колела.
7. Кросоувър с пробег
Когато купувате употребяван кросоувър, умножете всички горепосочени аргументи по две. Предишният собственик, съвсем вероятно, е взел кросоувър със задвижване на всички колела, за да кара, включително в калта, риболов или лов, до страната, туризъм и т.н.
Избягвайте да купувате кросоувъри с теглич, подсилени защити на долната част, гуми за кал и увеличен просвет. Такава кола определено няма да издържи дълго и без проблеми след предишния собственик. В същото време кросоувърът с предно предаване най-вероятно е бил използван с разумни натоварвания и по добри пътища.
Извод
Купете кросоувър със задвижване на всички колела, ако наистина имате нужда от него. Ако е трудно да шофирате без задвижване на четирите колела във вашия район, тогава е по-добре да помислите за SUV.
И ако трябва да отидете на работа и до селската къща по асфалт и почистен път през зимата, тогава не се колебайте да изберете кола със задвижване само на едната ос - няма да сбъркате.