Обикновено двигателят излиза от строя много по-рядко от другите компоненти на автомобила, но ремонтът му в повечето случаи струва доста повече пари.
Нека обобщим причините, поради които критичните повреди на агрегата се случват по-рано, отколкото обещават автомобилните производители.
Глад за масло
Основната причина, поради която двигателят започва да изпитва липса на смазване, е баналното забравяне и небрежност на собственика на автомобила.
Във всекидневното бързане и поради леност, много шофьори изобщо не поглеждат под предния капак, предоставяйки това на служителите на сервизите и дори повече - не обръщат внимание на съответния индикатор на таблото.
Съответно смазката не се долива и двигателят започва да работи "на сухо" под напрежение. Друга често срещана причина за "глада" за масло е небрежното шофиране.
Пробит картер на двигателя или повреда на вентилационната му система, както и повредени тръби за подаване на масло могат да причинят изтичане на смазка. Когато смазването е критично малко, агрегатът просто няма достатъчно налягане за смазване на триещите елементи на инсталацията.
Този сценарий може да бъде причинен и от ниска производителност на маслената помпа, запушване на маслените канали и смесване на масло с охлаждаща течност.
Неправилно масло
Използването или добавянето на неподходяща или фалшива смазка е друга често срещана причина за повреди на двигателя.
Например, ако използвате прекалено гъсто масло при минусови температури или, обратно, твърде течно смазващо вещество при екстремни (горещи) условия, то също няма да е полезно за двигатели с вътрешно горене.
По този начин в двигателя се образува твърде тънък маслен филм, който не се утаява върху триещите се части на агрегата. С течение на времето това може да повреди триещите се метални компоненти.
Освен това не трябва да се добавя дизелово масло към бензиновите двигатели и обратно. Работата е там, че в дизеловите масла добавките имат повече детергентни характеристики. При бензиновите двигатели акцентът е върху стабилността на масления филм и устойчивостта на изгаряне.
Кои са опасностите, свързани с използването на по-мощен акумулатор в автомобила
Нискокачествено гориво
Друга причина за излизане на двигателя от строя е нискокачествено гориво. Да речем, по-ниско от препоръчаното октаново число може да предизвика разрушителен процес в двигателя, както и да причини прегряване.
Ако са ви продали фалшиво гориво с високо съдържание на олово, метанол, нафталин или ацетон, са възможни следните последици: неизправност в работата на горивната система, запушени филтри и дюзи.
Двигателят също ще работи с ниска ефективност и горивото няма да изгаря напълно, което е свързано с появата на въглеродни отлагания по вътрешните части на агрегата.
Друг също срещан случай е, когато към горивото се поставя вода. В съвременните автомобили мрежата на горивния филтър предотвратява навлизането на влага в горивната камера. През зимата това е изпълнено с неприятни последици - водата ще замръзне и може да "запечата" филтъра. Комбинацията от вода и сяра в горивото също ще причини големи щети на двигателя.
Прегряване
Честа причина за прегряване на агрегата са проблеми в неговата охладителна система. Най-просто казано, температурата на двигателя ще започне да се повишава, ако от елементите на охладителната система изтича антифриз.
Това може да се случи например поради разхерметизация или повреда на тръбите. Или, да речем, охлаждащата течност може да тече през пукнатини в радиатора.
Един от най-неприятните сценарии е, когато антифризът попадне в двигателното масло. Поради това нормалният процес на смазване на отделни части на двигателя може да бъде нарушен и отново ще настъпи "глад" за масло.
Съвети, които ще ви помогнат да удължите живота на гумите
Несвоевременно техническо обслужване
Честа причина за преждевременната "смърт"на агрегата е и неспазването на установените срокове за подмяна на неговите елементи и най-вече на ангренажния ремък или веригата.
Уви, при много модели, ако ремъкът се повреди, неправилното подравняване на разпределителния вал и коляновия вал може да доведе до удряне на буталата в клапаните, буквално разрушавайки всичко наоколо.
Също така след преодоляване на бродове, локви и кални участъци, мръсотията и части от настилката може да попаднат под защитните участъци на ангренажния ремък, което ще доведе до повишено износване на компонента. На свой ред веригата, въпреки факта, че на практика не се нуждае от поддръжка, често се разваля и в резултат на това двигателят също може да се повреди.
Например, веригите често се разтягат с пробега, което може да доведе до липса на отделни зъби на зъбните колела. В резултат на това могат да пострадат клапани и бутала, разпределителен вал и други елементи на агрегата. /auto.blitz.bg
Харесайте auto.blitz.bg и във Фейсбук, където ще намерите още много полезни и интересни четива за всеки!