Режимът на бързане принуждава много шофьори да изключват двигателя веднага след като паркират автомобила си.
В резултат на това, собствениците без да знаят за това, повреждат своя автомобил. Какво се случва, когато двигателят бъде изключен набързо, и как да направим така че техническите проблеми да не се случват?
Това, че е разумно да оставите турбодвигателя да работи на празен ход няколко минути след интензивно шофиране, е известен на голяма част от водачите на такива автомобили. Много неща обаче зависят от марката, модела и възрастта на автомобила.
В почти всички случаи работното колело на турбината може да се върти с до 10 000 или повече оборота в минута. При изключване на турбодвигателя обаче роторът не спира веднага, а продължава да се върти известно време поради инерцията.
В този момент агрегатът престава да се смазва с масло и това води до редица повреди поради неравномерното топлинно разширение.
Най-често въртенето на ротора без подаване на масло под налягане води до появата на задирания. Освен това, когато маслото спре да тече, топлината се отделя в лагерния възел, където се задържа остатъчната смазка.
Какъв е идеалният годишен пробег за автомобил
При използваните от години автомобили с турбодвигатели беше и все още е задължително правило да се остави двигателят да работи около минута на празен ход след спиране на автомобила.
Работата е там, че в момента на производството си тези машини не са били оборудвани с интелигентни системи за застраховане срещу прегряване като таймерите на турбокомпресора (осигуряват работа на двигателя в продължение на две или три минути при минимални обороти още след изключване на запалването), програмното включване на вентилатора след изключване на двигателя и електрическите циркулационни помпи, които подават охлаждаща течност в турбокомресора.
Също така не е тайна, че дори днес повечето производители на масови автомобили (а те също така произвеждат и модели с турбодвигатели) не си правят труда да инсталират такива системи за охлаждане.
Освен това, ако вашият автомобил е ултрамодерен и принадлежи към премиум или луксозния клас и следователно почти сигурно е оборудван с такова ноу-хау, все пак трябва да оставите двигателя да поработи след интензивно офроуд шофиране или по магистрала. Шофирането под напрежение изисква по-обстойно охлаждане на двигателя.
Кое стъкло на колата да счупите, ако ключовете са заключени вътре и се налага да тръгнете
Но какво да кажем за атмосферните двигатели, които нямат турбокомпресор? Противно на общоприетото схващане, тези двигатели също трябва да работят на празен ход няколко минути, преди да се изключат. В противен случай най-малкото ще предизвикате ускорено разграждане на моторното масло.
В края на краищата, какво се случва, когато изключите атмосферен двигател, който преди това сте използвали силно на високи обороти? Спрената помпа спира да изпомпва охлаждаща течност и следователно антифризът спира да циркулира в системата.
В този случай маслото, утаено върху износващите се части, ще прегрее локално. В резултат на това по нагрятата повърхност на частите се образуват маслени отлагания.
Част от риска от локално прегряване се намалява от електрическия вентилатор на охладителната система, използван в повечето съвременни автомобили. Опитните шофьори са наясно с действието на това устройство - двигателят е изключен, но вентилаторът продължава да се върти.
Въпреки това и тук има някои нюанси. Например в много ръководства за употреба на автомобили се посочва, че не трябва да се изключва двигателя с включен вентилатор не само при движение, но и при спиране.
И въпреки че практиката показва, че ако изключите двигателя при работещ вентилатор, двигателят почти гарантирано няма да заври, има смисъл да следвате указанието и отново да оставите двигателя да работи на празен ход за няколко минути. През това време вентилаторът ще завърши програмния си цикъл. /auto.blitz.bg
Харесайте auto.blitz.bg и във Фейсбук, където ще намерите още много полезни и интересни четива за всеки!