Автоматичните скоростни кутии (АСК) набират все по-голяма популярност от година на година. Със сигурност, дори тези, които никога не са имали кола, са обърнали внимание на една любопитна особеност. А именно това, че някои модели на АСК се превключват с лост, който се движи напред-назад, докато други модели се превключват от лоста на зигзаг. Има ли разлика между такива кутии освен визуална? Може ли причината да е, че някои от тях са по-добри.
На първо място заслужава да се отбележи, че развитието на селекторите за автоматичната скоростна кутия (превключващи лостове) има доста дълга и богата история.
Всъщност в автомобилната индустрия има много повече видове превключватели, които се използват, а не само прави и зигзагообразни. В самите скоростни кутии няма фундаментална разлика, основана на разликата на селекторите.
Например, до 90-те години на миналия век в някои автомобили (предимно от американски произход) с АСК, селекторът на предавките се е намирал на волана, а въобще не и там, където повечето от нас са свикнали да го виждат.
Това решение е давало възможност да се инсталира диван за трима души в колата на шофьорското място, вместо седалки само за двама души. В същото време, селекторът се превключвал достатъчно трудно и за да се смени предавката, лостът първо трябвало да бъде издърпан към себе си.
От 60-те години пък била доста популярна една разновидност на селектора, който бил разположен на приборния панел.
4 лесни начина, с които да накараме спирачките да работят като нови след 100 хил. км
Подовият превключвател за автоматичната трансмисия се появява за първи път през 1953 г. в Chevrolet Corvette. Днес именно тази разновидност е най-популярна при автомобилите на пазара на нашия континент.
Селекторът на пода е най-популярен поради факта, че изглежда и функционира по-познато на повечето шофьори, преминаващи от механична скоростна кутия на автоматична.
Както може би се досещате, селекторите с движещ се в права посока и зигзаг лост са просто разновидности на инсталирания на пода селектор за автоматична трансмисия. Формата на канала за лоста в този случай е продиктувана от особеностите на конструкцията.
Ако жлебът под лоста е прав, това означава, че той ще има фиксиращ бутон, разположен отстрани (или отпред) на превключвателя. Той е необходим, за да се предотврати случайно превключване на автоматичната трансмисия по време на движение. Това е своеобразен "предпазител".
Определиха кои са най-надеждните коли на пазара СНИМКИ
Съответно, ако жлебът под лоста е на зигзаг, тогава той най-вероятно няма да има бутон. Понеже зигзагът вече работи като предпазител срещу произволно превключване.
Впрочем, с такъв дизайн има и модели с автоматична трансмисия, при които лостът, когато се премества от положение „R“, трябва да се натисне леко, за да се задвижи. В това се състои принципната разлика между двата селектора - организацията на механизма за защита. /auto.blitz.bg
Харесайте auto.blitz.bg и във Фейсбук, където ще намерите още много полезни и интересни четива за всеки!