Въздух, гориво и електричество: Защо играят оборотите на празен ход?

https://auto.blitz.bg/saveti/vzdux-gorivo-i-elektricestvo-zashho-igrayat-oborotite-na-prazen-xod Auto.blitz.bg
Въздух, гориво и електричество: Защо играят оборотите на празен ход?

Със сигурност мнозина са се сблъсквали с неприятната ситуация, когато стрелката на оборотометъра се издига и пада без причина. Ако двигателят не се опитва да спре, водачът не изпитва голямо неудобство, но тази плаваща скорост на празен ход е много досадна.

Какъв може да е проблемът и какво трябва да се провери първо?

Норма

Вече говорихме подробно какво представляват оборотите на празен ход и защо те са в приблизително еднакъв диапазон. По-точно трябва да бъдат. Те не винаги са строго определени: понякога промяната им е съвсем нормална.

Това се дължи на натоварването на двигателя, което може да варира. Следователно увеличаването на скоростта при включване на климатика или охлаждащите вентилатори в жегата е нормално.

При много съвременни автомобили, където екологичността се цени повече от комфорта, оборотите на празен ход са толкова ниски, че тяхното колебание може да бъде причинено дори от активирането на централното заключване или включването на фаровете.

Няма място за притеснение от това - това не е признак за неизправност, а характеристика на двигателя. Въпреки това, в този случай също е възможно да се отървете от плаващата скорост. За да направите това, просто увеличете малко оборотите програмно и проблемът ще изчезне.

Плаваща скорост, която е норма при включени консуматори, не се счита за неизправност. Но ако оборотите играят сами, това вече е лошо и тогава определено ще трябва да потърсите причината за това явление.

А причините, трябва да се признае, могат да бъдат много различни.

Откъде идва въздухът?

Най-честата причина е засмукването на въздух, което не се отчита от сензорите във всмукателния отвор. Този въздух не се отчита нито от сензора за масов въздушен поток, нито от двойката сензори, работещи заедно - абсолютно налягане и температура на въздуха.

Няма значение какво точно има в колата - сензор за масов въздушен поток или датчик за налягане на въздуха. Във всеки случай всмукването на излишен въздух ще доведе до необходимостта от адаптиране на горивната смес според показанията на ламбда сондата, която ще види, че съдържанието на кислород в отработените газове става необичайно.

В зависимост от това дали колата има сензор за масов въздушен поток или DBP с DTV, механизмът за коригиране на горивото ще бъде различен, но във всеки случай оборотите на празен ход ще плават.

Втората важна точка е заложена във фразата „въздухът не се отчита от сензорите“: често проблемът не е в самото засмукване, а в сензорите.

За ECU на етапа на приготвяне на сместа не е толкова важно колко правилни са данните за количеството въздух. Дали сензорът лъже или наистина има излишък на въздух, управляващият блок не се интересува; той подготвя сместа въз основа на това, което вижда в сигналите от сензора за масов въздушен поток или DBP и DTV.

И ако някой от сензорите започне да се обърква в показанията, резултатът ще бъде подобен на този, до който води засмукването - играещи обороти на празен ход.

Каквото и да се случва с въздуха, препоръчително е да започнете да търсите причината за танца на стрелката на оборотомера, като наблюдавате корекцията на горивото.

Най-вероятно причината ще бъде или теч, или самите сензори. Е, тогава – проверете сензорите и всмукателния отвор за течове. По-добре е да направите всичко това в сервизен център и изобщо не е препоръчително да търсите течове на въздух по начина, по който понякога се препоръчва в интернет - чрез пръскане на запалими смеси (WD-40, „бърз старт“ или бензин от спринцовка) по всмукателните части.

Теоретично можете да намерите мястото на теча по скока на оборотите, но на практика можете да изгорите колата. Така че трябва да внимавате с това и е по-добре да търсите течове с помощта на машина за дим, а не с бензин.

По време на диагностиката трябва да проверите и показанията на някои други сензори. На първо място - положение на дросела, сензора за кислород, сензора за положение на коляновия вал и сензора за положение на разпределителния вал. Тяхната неизправност или нестабилна работа поради проблеми с окабеляването също може да причини нестабилни обороти на празен ход.

От цилиндър до резервоар

Вторият набор от възможни причини за проблеми с оборотите е свързан с горивото. Липсата или излишъкът на бензин са по-рядко виновни за проблемите с оборотите на празен ход, отколкото на въздух, но ако всичко е наред с въздуха, ще трябва да копаете по-дълбоко.

Какво да проверите в горивната система? За съжаление, почти всичко.

Първо, инжекторите: при горещ двигател, износените инжектори се препълват по-често, отколкото при студен двигател и това може да причини нестабилен празен ход.

Въпреки това, обикновено неизправността на инжекторите води до прекъсване на запалването и двигателят започва да спира, но това е различно от плаваща скорост. Въпреки това инжекторите не могат да бъдат напълно изключени от списъка с причините.

Второ, горивната помпа. Класическият симптом за нейната неизправност е недостатъчната производителност при високи скорости (тоест динамиката на автомобила намалява), при това понякога скоростта на празен ход може да се лута.

При засмукването картината е много сходна поради причината, че и двете водят до бедна горивно-въздушна смес, само че при засмукването - поради излишък на въздух, а при бензиновата помпа - поради липса на бензин.

Във всеки случай, ECU ще се опита да приведе сместа в ред (разбира се, в рамките на възможностите на вградената в него корекция на горивото), а отвън може да изглежда сякаш обороти падат сами, а след това се повишават.

Освен това, на първия етап от този проблем, Check Engine може да мълчи и ще светне само след като възможностите за коригиране на горивото вече не са достатъчни.

Така че тестващият трябва да наблюдава тази корекция в режим "на живо" - тоест в реално време, а не да се опитва да чете активни грешки, които може изобщо да не съществуват.

По-рядко срещана причина от естеството на горивото е износването или критичното запушване на регулатора за налягане на горивото.

В някои случаи може да причини симптоми, подобни на неизправност на горивната помпа, включително нестабилна скорост на празен ход.

За щастие това е достатъчно лесно да се провери, като изключите вакуумната линия на празен ход. Ако нищо не се е променило в работата на двигателя, RTD сензора трябва да се смени. Ако в момента на изключване оборотите скочат малко - регулаторът работи.

След това проблемът трябва да се търси в резервоара за гориво. Като просто средство можете да опитате да заредите гориво на друга бензиностанция: има малка вероятност причината за проблема да е нискокачествен бензин. Или в резервоара да има вода, която трябва да се отстрани оттам.

Малко желязо

Какво друго може да е дефектно освен сензорите? Най-очевидното е дроселовата клапа. Вярно, замърсяването ѝ по-често води до увисване на оборотите, а не до колебание, но все пак може да се почисти.

Като цяло е препоръчително да правите това редовно, но не забравяйте, че някои клапи не могат да бъдат калибрирани след почистване чрез включване и изключване на запалването и в този случай ще е необходима адаптация с помощта на компютър.

Най-добре е клапата да се прегледа в сервиз, иначе нещата могат да се влошат. Можете също да проверите регулатора на въздуха на празен ход. Рядко се поврежда, но никога не се знае... Може и да се почисти, но понякога трябва да се смени.

Неизправностите на други свързани части (запалителна бобина, запалителни свещи, хидравлични компенсатори, клапани, система за контрол на фазите и др.) рядко причиняват плаващи обороти.

По-често те причиняват спиране на двигателя и това е малко по-различна история. Въпреки това няма да навреди да проверите тези системи още веднъж: колата обича грижите и определено ще ги оцени.

Сред доста редките, но възможни причини за плаващи обороти на празен ход, можем да споменем и неизправностите в системата за вентилация на картера.

Както си спомняте, вентилационният клапан на картера работи поради вакуума във всмукателния колектор. Ако той загуби своята плътност и започне да изпуска въздух, скоростта ще започне да се променя. Намирането на такава неизправност е доста трудно, въпреки че формално може да се дължи на изтичане на въздух.

Но ако има някакви отклонения в работата на системата за вентилация на картерните газове, препоръчително е да проверите PCV клапана: може би причината за нестабилната работа на празен ход е свързана с него.

И накрая, скоростта може да варира по напълно екзотични причини.

Например самото ECU може да лъже. Почти невъзможно е да откриете такава неизправност сами, така че не можете да се справите без помощта на специалисти. Същото може да се каже и за системата за регенериране на бензинови пари: изглежда, че както нейният сепаратор, така и адсорберът могат да издържат вечно, но в живота нищо не е безсмъртно.

Трябва да се напомни, че шофирането с плаващи обороти може да бъде критично опасно за автомобила. Ако причината е твърде бедна смес (поради изтичане на въздух, недостатъчна ефективност на горивната помпа или други причини), можете да получите необичайно висока температура на отработените газове.

Това е вредно за изпускателните клапани и изобщо за всеки съвременен двигател, който и без това страда от високо термично натоварване.

Много хора могат пък да стоят на светофара, като едновременно натискат газта и спирачката, така че колата да не спира, или, скърцайки със зъби, да игнорират повече от хиляда оборота на празен ход.

 

 

 

 

Горещи

Коментирай