Зареждането на електромобил /EV/ е много по-сложно от спирането до помпата на бензиностанция. Зареждането на електрически превозни средства трябва да отчита разликите в моделите EV, нивото на мощност на зарядното устройство, състоянието на зареждане на автомобила и други променливи. Въпреки че рядко има универсален отговор, ето отговори на някои често срещани въпроси относно зареждането на EV.
Какви фактори влияят на времето за зареждане?
Времето за зареждане зависи от няколко фактора, включително архитектурата на автомобила (400 волта или 800 волта), нивото на мощност на зарядното устройство, степента на зареждане, разпределението на електричеството в района и външната температура, пише "Ауто прес".
Защо скоростта на зареждане понякога е по-бавна от рекламираната и колко мощност за зареждане допуска моето превозно средство?
Производителите на автомобили обикновено рекламират най-добрия сценарий за своите модели. Електромобилите са изградени на 800-волтова или 400-волтова архитектура. Повечето електромобили имат 400-волтови системи, които не могат да се възползват от най-бързите скорости на зареждане.
Някои нови модели, като Hyundai Ioniq 6, имат 800-волтова архитектура. Превозните средства с 800-волтова архитектура могат да се възползват напълно от мощните зарядни устройства. Но EV с 800-волтова архитектура не може да зарежда с максималната си скорост със зарядно устройство с ниска мощност.
Начинът, по който зарядните устройства получават електричество, също влияе върху скоростта на зареждане. Собственикът на зарядната станция може да насочи електричество само към пет от 10-те зарядни устройства при 100-процентно натоварване или към 10 зарядни устройства при 50-процентно натоварване. Шофьорите на електромобили няма как да са наясно с тези нюанси, когато спират, за да заредят.
Какво да направим, за да продадем колата си най-изгодно
Имайки предвид тези фактори, ето реалистичен сценарий за зареждане: EV със 100 киловатчаса батерия може да зарежда до 250 киловата, но използва зарядно устройство от 150 киловата.
В един перфектен свят батерията може да се зарежда от 10 до 80 процента за 28 минути. Но 35-минутно зареждане при 120 киловата е по-реалистично, защото количеството разпределена енергия намалява и тече през целия цикъл на зареждане.
Ниските температури също влияят на скоростта на зареждане. Електромобилите губят средно 30 процента от обхвата си при условия на замръзване, според повтарящ се анализ на 18 популярни модела. Зареждането е средно с девет до 10 минути по-бавно в сравнение със зареждането при ниски температури.
Това е така, защото батериите не работят толкова ефективно в студа, а кабината на автомобила изисква повече енергия, за да поддържа топлината на пътниците.
Какви са трите вида зарядни устройства?
Има три типа зарядни устройства.
1.Ниво 1 зареждане използва стандартен домашен контакт за домашно зареждане. Той е популярен при plug-in хибридите - превозни средства, които изминават 30 до 50 км само на електричество, преди да разчитат на бензинов двигател, за да продължат движението си.
Батериите на Plug-in хибридите са по-малки от батериите на пълните електромобили, а на Plug-in хибридите са необходими около шест часа, за да се зареди от стенен контакт. Електрическите превозни средства с батерии отнемат много повече време, до 50 часа при използване на система от ниво 1, според Министерството на транспорта.
2. Зарядните устройства от ниво 2 са популярни в домовете, на работните места и извън магазините и ресторантите. Те могат да отнемат няколко часа, за да захранят батерията. Много водачи на електромобили са ги инсталирали в гаражите си и ги зареждат през нощта, а през деня допълват на обществени зарядни устройства от ниво 2.
3. Ниво 3, често наричани бързи зарядни устройства, са с най-висока мощност и могат да отнемат само 20 минути, за да възстановят енергията до 80 процента в зависимост от автомобила. Шофьорите често търсят спирки с бързи зарядни устройства, докато пътуват на дълги разстояния или когато батерията им е почти изтощена или не може да откара колата до дестинацията.
Какви са видовете конектори?
Северноамерикански стандарт за зареждане - Tesla разработи конектора NACS за своята някога собствена мрежа от Superchargers. Експертите и потребителите на електромобили похвалиха системата Tesla за нейната надеждност.
Стандарт за комбинирано зареждане: CCS беше почти универсалната технология за зареждане за зарядни устройства, различни от Tesla, докато няколко автомобилни производители не започнаха да преминават към NACS, така че водачите на техните електромобили да могат да използват мрежата на Tesla.
Експерти тестваха всесезонните гуми, ето кои са най-добрите ВИДЕО
Сега изглежда като NACS ще се превърне в стандартния конектор в САЩ. Повечето производители на автомобили ще произвеждат своите електромобили с щепсел NACS от 2025 г.
Chademo: Използва се широко в Япония и постепенно се премахва в САЩ. Nissan Leaf е единственото EV, продавано в Северна Америка, което използва Chademo.
Мога ли да зареждам с устройство, което не отговаря на порта на моя автомобил?
Да, но само с адаптер, който позволява на водачите на EV да превключват между NACS и CCS зарядни устройства.
Трябва ли да заредя EV до 100 процента?
Зависи. Честото зареждане до 100 процента влошава батерията. Освен това скоростта на зареждане се забавя значително с увеличаване на нивото на зареждане. Производителите на автомобили обикновено препоръчват зареждане от около 20 процента до 80 процента за най-добра производителност и най-бързо време за зареждане. Все пак зареждането до 100 процента преди дълго пътуване е практично за намаляване на броя на спиранията за зареждане.
Какви са разходите за зареждане на EV в сравнение със зареждането на автомобил с бензин?
Зависи къде – спрямо бензинов автомобил зареждането на електромобил у дома е около три пъти по-евтино, но разходите за електроенергия варират значително според района.
Разходите за зареждане в обществените станции също варират. Доставчиците на зарядни устройства често са оставени на милостта на комуналните компании, които доставят електричество. Разходите за електроенергия могат да варират и в зависимост от времето на деня.