В конкретни ситуации е възможно да забележите разлика между енергията или мощността, която зарядната станция е подала към автомобила Ви и заредената енергия, която се показва в инфотеймънта на автомобила Ви или приложението й.
Най-често това става при зареждане на AC станция, но е възможно да се забележи и при конкретни автомобили при DC зареждане, пише Fines Charging, цитиран от "Ауто прес".
В тази статия ще се хвърли светлина върху процеса по зареждане. Малко суха теория преди това.
AC/DC
Освен любима австралийска банда, AC/DC също са абривиатурите на две образно казано състояния на електрическия ток. Малко профанизиране, но все пак:
AC - Alternative Current - Променлив ток
DC - Direct Current - Постоянен ток
В електрическата мрежа (от контакта вкъщи или кабела, който захранва зарядната станция) "тече" променлив ток или AC.
Мотора / моторите на електромобила ви работи с постоянен ток или DC. Като такъв се съхранява той в батерията на електромобила.
За да може автомобила ви да се движи, трябва някак си променливия ток (AC) от мрежата да се превърне в постоянен ток (DC). Това става по 2 различни начина според зависи дали ползвате AC или DC зареждане.
Какво се случва при AC зареждане?
При AC зареждане, автомобила ви получава от станцията тока в "чистия" му вид от мрежата - като AC. В автомобила ви се намира устройство, наречено onboard charger (или бордово зарядно), което преобразува тока от AC в DC, за да може да го "вкара" в батерията.
Максималната оперативна мощност на това бордово зарядно между другото определя и колко "бързо" автомобила ви може да се зарежда на AC станции - между 6kW и 22kW според автомобила.
Ето какво влияние оказва студът на електрическите автомобили, според специалистите
Някои електромобили ползват инвертора на един от моторите си за целта вместо да имат отделно бордово зарядни, но разлики в принципа на работа няма.
Този процес не е 100% ефективен и отделя топлина. Топлина се отделя и при "движението" на тока по кабелите, което също води до допълнителни загуби.
Ефективността зависи от много неща - много бордови зарядни имат добро КПД (около 8%) на пълна мощност (пр. трифазно на 16A) и ниско КПД на по-ниски мощности.
Загуби
Най-добър вариант- 8%
Най-често- 12%
Най-лош случай- 20%
Какво се случва при DC зареждане?
При DC зареждане, процеса като цяло е същия, но преобразуването от AC в DC става в самата зарядна станция. Бързите зарядни станции са доста по-ефективни в преобразуването от AC в DC, но пак зависи от много неща, вкл. поискана мощност, околна температура и прочее.
Загуби
Най-добър вариант- 5%
Най-често- 9%
Най-лош случай- 15%
Експерти установиха дали предно или задно задвижване на колата е по-добре в сняг ВИДЕО
Важно е да се отбележи, че при DC зареждане станцията таксува на базата на вече преобразуваната DC енергия. Неефикасността от преобръщане от AC в DC е за сметка на оператора на станцията - Fines Charging.
Освен при преобразуване от AC към DC, има ли други загуби?
Да - електромобила ви може да използва малка (в някои случаи - голяма) част от подадения от станцията ток, за да подгрее или охлади батерията. Някои автомобили могат да ползват до 10kW мощност от подадения ток за тази цел, макар в повечето случаи това да не е за много продължително време.
Особеност при Тесла
Много често автомобилите на Tesla показват енергията, която смятат, че се зарежда в батерията и изключват енергията, която ползват за отоплението / охлаждането й, както и за поддържането на температурата в купето. Това може да доведе до повече привидни разлики между подадена от станцията и заредена в батерията енергия.
Като заключение: лъже ли станцията?
Зарядната станция не лъже. Поради особеностите при зареждането на електромобили, зарядните станции разполагат с електромери, които са много по-чувствителни и точни от тези, които използваме вкъщи. Дори няколко вата разлика могат да доведат до прекъсване на зареждането от страна на автомобила, тъй като той контролира каква мощност и колко енергия може да получи във всеки един момент, закръглено до най-малките стойности след десетичната запетая.
Ако автомобила ви показва разлика спрямо показанията на станцията, това е защото не показва енергията, която е получила от станцията, а тази, с която е "успяла" да зареди батерията.