Щамповани, лети, ковани и сглобени: Какви видове джанти има и по какво се различават (СНИМКИ)

https://auto.blitz.bg/saveti/shchampovani-leti-kovani-i-sglobeni-kakvi-vidove-dzhanti-ima-i-po-kakvo-se-razlichavat-snimki Auto.blitz.bg
Щамповани, лети, ковани и сглобени: Какви видове джанти има и по какво се различават (СНИМКИ)

Въпросът с избора на вида джанти заслужава доста внимание. Сега ще разберем какви видове джанти има, по какво се отличават те, и какви са им потребителксите характеристики. 

1 Какви видове джанти има? 

Автомобилните джанти по тип изготвяне се делят на пресовани, лети, ковани и сглобени. Първите два типа са абсолютни лидери по разпространение, третите са избор на автомобилните ентусиасти, а четвъртите - фактическа екзотика, но все пак ще кажем няколко думи и за тях. 

2 Пресованите джанти

Пресованите джанти са най-бюджетния и прост за производство тип. Тези джанти се произвеждат от валцована въглеродна стомана чрез отделно щамповане на ръба и лицевата част и последващото им съединяване чрез заваряване. След заварката на джантите се слага грунд, който ги защитава от агресивната външна среда.  

Основната задача на щампованите джанти е да бъдат евтини и прости, с което те успешно се справят. Именно такива джанти са монтирани на базовите модели на новите автомобили, а също се купуват от собственици на коли, за които външният вид на джантата не е важен, а се държи само на нейната функционалност. 

Основните преимущества на щампованата джанта е гореспоменатата ниска цена, а също и мекостта и лесния ремонт. Мекостта и лесния ремонт са взаимосвързани характеристики: работата е там, че заради употребения материал и технологиите за изготвяне щампованите джанти запазват присъщата за метала пластичност. По този начин, при удар въпросните джанти се огъват, поемайки и гасейки част от енергията на удара, а пострадалата джанта впоследствие може да се ремонтира, като запази по-голямата си част от експлоатационните си характеристики. Друг плюс в ситуацията е частичното демпфериране на удара, отиващо в окачването: дефеормирайки се щампованата джанта до известна степен смекчава удара и в някои случаи може да спаси окачването от повреда с цената на собствената си цялостност. 

Щампованата джанта обаче също има и недостатъци. Отчасти към тях може да се причисли и прословутата мекота, но основните претенции на собствениците са свързани с голямото тегло и отвратителния дизайн, а също и слабата защита от атмосферните условия. Теглото обаче е най-големия бич на щампованите джанти: то е по-голямо спрямо това на летите джанти с между 15 и 30%. Това е по-важно, отколкото ви се струва: все пак по-голямата подресорна маса води до влошаване на динамиката и увеличаване на разхода на гориво. 

Външният вид на щампованите джанти трябва да се приеме като особеност, а не недостатък - това си е един продукт със замисъл за ползване, макар и някои щамповани джанти да имат някакъв намек за дизайн. Онези, за които външният вид е важен, могат да компенсират с тасове. Това е актуално и поради причината, че щампованите джанти лесно, като по правило, губят търговския си вид: дефекти в боята и повреда на емайла водят до това, че джантите ръждясват, а агресивната външна среда само влошава този процес. 

Кратко резюме: щампованите джанти са евтини, тежки и подлежат на ремонт. Те трябва да се избират, когато вие въобще не се вълнувате от външния вид на джантата, а е важно за нея да се похарчи колкото се може по-малко.  

3 Лети джанти

Летите джанти, както следва от името им, се произвеждат по пътя на изливането им в готова матрица. Те се наричат още лекосплавни джанти - това е така, защото за разлика от щампованите, те се изготвят не от стомана, а от по-леки сплави: по правило алуминий, а в случая с по-скъпите - от магнезий и титан. След като бъдат направени, въпросните джанти подлежат и на боядисване, полиране или лакиране. 

Основното преимущество на лятата джанта е по-малката спрямо щампованата маса, по-голямата здравина, устойчивостта на корозия, а също и къде-къде по-естетичния външен вид и дизайн. С теглото в дадения случай всичко е ясно: то е по-малко за сметка на използването на по-леки метали. По-голямата здравина и устойчивостта на корозия също са следствие от употребените материали и технологии за производство: лятата джанта е способна да издържи без да се деформира доста повече натоварвания и не ръждясва при повърхностни повреди. Външният вид при това зависи само от употребения за изливането калъп. Това позволява да бъдат създадени хиляди варианти на джантите. Цялата тази индивидуалност също се допълва и с боядисване. Често дизайнът на едни джанти е наличен в цяла гама цветове.  

Недостатъците на летите джанти са ниската пластичност и следващата от това крехкост, високата цена и сложност на ремонта, а също и по-високата цена на самата джанта. Крехкостта е другата страна на якостта: лятата джанта издържа на по-силни удари, отколкото щампованата, но ако силата на удара превиши възможността на джантата, тя не само, че ще се огъне, а с голяма вероятност ще се сцепи или направо разпадне на парчета. Освен това, якостта на лятата джанта означава, че ударът изцяло се предава върху окачването на автомобила. 

Технологията за ремонт на тези джанти, разбира се, са налични, но самият този ремонт в някои страни по света е забранен. Като цяло забраната гласи: "Не се допуска наличието на пукнатини по джантите, както и след от отстраняването им чрез заваряване". Това е напълно оправдана мярка: загубата на експлоатационните характеристики при потенциален ремонт е значителна и не е известно как ще се държи ремонтираната джанта в бъдеще.  

Кратко резюме: летите джанти са красиви, леки и здрави, те трябва да бъдат избирани, ако искате да получите максимален баланс между характеристики и умерена цена. 

4 Ковани джанти 

 

 Кованите джанти са "елита" на масовия пазар. Те се изготвят от леки алуминиеви сплави със съдържание на магнезий и титан по пътя на обемната щамповка и последваща механична обработка. Заготовката, шампована при висока температура, запазва вътрешната структура на метала, а дизайна на джантата, по правило, се определя на фрезата. 

Основните преимущества на кованата джанта са отличителната лекота и здравина, съчетана с красотата на изделието. Технологията на изготвяне осигурява още по-малко тегло и още повече здравина в сравнение с "летите" - именно затова кованите джанти се смятат за най-добрия избори за автомобилните ентусиасти. Друго важно свойство на кованите джанти е пастичността: при критично силен удар тя не се пука, а променя, което малко облекчава възможността за възстановяване. 

Главният недостатък на кованата джанта се състои в това, че за всичките ѝ преимущества трябва да се плати солидно, при това не само с пари и във всички етапи. Технологията за направа на кованите джанти е най-сложна и това ограничава броя на производителите, които се занимават с това. Съответно, кованите джанти не само са скъпи, но и доста редки: преди да се плати, ще се наложи да се потърси или най-малкото поръча. Има и още един проблем - голямото количество фалшификати. Голяма част от "кованите" на пазара са лети джанти с фалшифицирана маркировка, а да се отличи лятата джанта от кованата е доста сложно. 

Кратко резюме: кованите джанти са красиви, много леки и много здрави, те трябва да се избират, ако искате да получите продукт с най-добри експлоатационни характеристики и сте готови да си платите за това.  

5.Сглобени джанти 

Сглобените джанти са най-редкият и екзотичен вид джанти. Основната им особеност се свежда до това, че те се състоят от няколко части: условно те могат да бъдат разглобени на борд и лицева част, която се крепи към борда с болтове. Конструктивно това не са всичките елементи, например, дискът има така наричаните бедлокове (beadlock), фиксиращ гумата, и тайърлок (tirelock), пречещ на бордовете да изскочат. Болтовете, използвани при сглобяването на джантите, трябва да са много здрави и, по правило, се правят от титаниева сплав. 

Преимуществата на сглобяемата джанта - във вариацията на неговия състав: различните елемент на джантата може да бъдат направени от различни материали, а също и да се заменят при необходимост. 

 Сглобяемите джанти са най-редкия вид джанти, и в почти 100 процента от случаите те се използват като имиджов елемент. Те, по правило, се изготвят изключително по поръчка, а цената им е много висока. 

Кратко резюме, сглобяемите джанти са скъпи, красиви и здрави, те трябва да бъдат избирани, ако на вас въобще не ви пука за цената на джантите, а ви се иска да получите ексклузивно изделие с отлични експлоатационни характеристики. 

 

 

Горещи

Коментирай