Никой не взема предвид този фактор при избора на употребяван автомобил, но напразно!

https://auto.blitz.bg/saveti/nikoy-ne-vzema-predvid-tozi-faktor-pri-izbora-na-upotrebyavan-avtomobil-no-naprazno Auto.blitz.bg
Никой не взема предвид този фактор при избора на употребяван автомобил, но напразно!

Експертите обясниха кое ангренажно задвижване е по-надеждно: ремък или верига.

Най-простото и надеждно задвижване на разпределителния вал е зъбното задвижване. Вземете чифт зъбни колела със съотношение на зъбите 1:2 - и проблемът е решен: разпределителният вал винаги ще се върти два пъти по-бавно от коляновия вал. Няма какво да се счупи: нищо няма да се разкъса или разтегне.

Въпреки това, тъй като валовете се отдалечаваха един от друг, както и поради увеличаването на скоростта им на въртене, е необходимо друго решение - по-компактно и с по-малка инерция. Така се появиха веригите в задвижването.

Сложните V-образни двигатели често изискват използването на множество вериги в ангренажното задвижване.

След това обаче инженерите пожелаха да  направят задвижването по-леко и по-просто, затова те сложиха ремък вместо верига. И двата вида задвижване имат както предимства, така и недостатъци.

При двигателите на евтините автомобили ремъкът се оказва по-лек, по-прост и по-евтин от веригатата

Ясно е, че при избора на автомобил малко хора се замислят какво върти валовете - ремък или верига. Но все пак е по-добре да се вземе предвид този фактор.

Например, ако специализираните форуми никога не се оплакват от ниския ресурс на веригата в определен модел, тогава верижното задвижване може да е за предпочитане за вас. Въпреки че като цяло ремъкът, разбира се, е по-модерен.

Предимства и недостатъци на верижните и ремъчните задвижвания

Верижно задвижване

Плюсове: За първия собственик

Веригата е по-евтина за поддръжка. Почти никой не препоръчва тя да се смени преди 100 хиляди км.
Висок експлоатационен живот, особено за известните двигатели от 80-те и 90-те години с вериги с два или повече реда.
Веригата е защитена от външни неблагоприятни фактори, винаги смазана и опъната с работещ обтегач.
Веригата, благодарение на добре обмислена система от стабилизатори и обтегачи, изпитва дори по-малко вибрации от колана.
Веригата е божи дар за тези, които шофират малко. Не е необходимо да се заменя "поради възрастта".
Преди "смъртта" си веригата ще започне да "моли" да бъде заменена чрез повишен шум, давайки шанс да не пропуснете този момент.

Минуси:
Двигателите с верижно задвижване са по-тежки.
Веригата трябва да бъде смазвана.
Хидравличният обтегач на веригата без тресчотка може да не работи добре, ако налягането на маслото е недостатъчно. Това важи особено за автомобили със система Start-Stop.
Веригата може да прескочи, когато двигателят се върти в обратна посока, което се случва при паркиране с включена предавка на стръмен наклон.
Помпата за охлаждаща течност в такива двигатели почти винаги се върти от ремъка на спомагателни агрегати. Според препоръките този ремък не се сменя често -  не е от най-важните. Но ако се скъса, няма да стигнете далеч преди да прегреете двигателя.
В историята е имало двигатели с верига с ресурс, който не надвишава 50 хиляди км.

Смяната на веригата в повечето съвременни двигатели е доста сложно занимание. Изисква се демонтаж на предния капак, в който често се монтира маслената помпа и каналите с гумените уплътнения. 
Веригата се разтяга с времето. Общата дължина се увеличава поради износването на контактните повърхности на всяко звено, което води до повреда на фазите на синхронизация.

Ремъчно задвижване

Плюсове:

По-малко шум.
Няма резонансни вибрации, тъй като броят на зъбите е нечетен и не е кратен на броя на зъбите на зъбните колела. 
Ремъкът, поради своята еластичност, добре заглушава торсионните вибрации.
Не изисква хидравличен обтегач: за колана е достатъчно евтино пружинно устройство.
Не се нуждае от смазване.
На някои от двигателите е доста лесно да се провери. Но при някои двигатели може да се наложи демонтиране на опората на силовия агрегат.
По-лесно е да смените ремъка. Това може да стане дори в собствения ви гараж.
Теглото на двигателя с ремъчно задвижване е малко по-ниско.

Минуси:

Двигателят с ремъчно задвижване има голям брой валове. Това е по-голям брой уплътнения и протичането от тях ще влоши работата на ремъка.
Ремъкът се страхува от ниски температури и проникване на вода.
Ресурсът на ремъка е ограничен не само от пробега, но и от времето. Каучукът е склонен към стареене.
Безопасността на ремъка се влияе от състоянието на опъващите го ролки, както и от водната помпа, която често се задвижва от същия ремък. Смазката в ролките изсъхва с времето и топлина, а работата на помпата се затруднява от използването на нискокачествени охлаждащи течности.
Изисква периодична подмяна в съответствие с таблицата за рутинна поддръжка.
Коланът се къса моментално, често без никакви предупредителни звуци.

Горещи

Коментирай