Зимата, както добре знаем, редовно ни „изненадва“. Именно през студения сезон шофьорите най-често биват подвеждани от акумулаторите. За да не останете с изтощен акумулатор в най-неподходящ момент, е важно да обърнете специално внимание на подготовката му за сезона.
Подгответе акумулатора през лятото
Акумулатор, който е бил използван повече от 4 години, трябва да бъде обект на особен контрол. Също така си струва да наблюдавате състоянието му, ако са изминали повече от 2 години след последната проверка или зареждане. Ако колата е оборудвана с допълнителни електрически устройства (мощна звукова система, автономен нагревател, електрическа лебедка) и ще се експлоатира в суров климат, не трябва да разчитате на случайността.
Затова извършете външна проверка за деформация или повреда и проверете клемите за изтичане на течност и топене. Тяхното окисляване води до увеличаване на преходното съпротивление: част от тока се губи по пътя към стартера и други потребители и не достига до акумулатора при зареждане от генератора. Почистете от замърсяване с прах, вода, електролит. Изчистете клемите и върховете на проводниците от окиси и ги смажете с технически вазелин.
Етапи в определяне на състоянието на акумулатора
Първото нещо, на което трябва да обърнете внимание, преди да настъпи студеното време, е общото състояние на акумулатора. Добре е да проверявате индикаторите за неговото състояние всеки два месеца.
Второ, измерете напрежението при натоварване с помощта на специално устройство - товарна вилка. Известно е, че ако акумулаторът е силно износен, при липса на натоварване нивото на напрежението ще бъде нормално, но при натоварване ще спадне рязко. Чрез измерване на напрежението в натоварено и свободно състояние можете да сравните показателите.
И трето, проверете плътността, нивото и чистотата на електролита в акумулатора в съответствие с препоръките на производителя.
Въз основа на тези три показателя можете да определите текущото му състояние.
В преходните сезони
Струва си да зареждате акумулатор със стационарно зарядно устройство по време на прехода между сезоните: зима-пролет, есен-зима. Особено необходимо е да заредите акумулатора, когато загубата на енергия е повече от 80%. Тази процедура трябва да се извършва в нежилищно помещение, далеч от огнеопасни зони.
Презареждане
За да се презарежда акумулаторът, от време на време трябва да шофирате по-дълго. Това е особено важно, ако често попадате в задръствания и в колата има много устройства, които активно консумират електричество - например през зимата шофьорите често включват отопление на задното стъкло, на седалките и вентилатора на парното. Уверете се, че задвижващият ремък на генератора е правилно изпънат, което ще му позволи да зарежда акумулатора по-ефективно.
„В допълнение към обичайните проверки, които често се налагат поради интензивния процес на изпарение, е необходима допълнителна проверка на плътността и нивото на електролита преди използване на акумулатора през зимата. Добре е да проверите нивото, състоянието на електролита и неговата плътност, състоянието на оловните плочи, наличието на сулфатни кристали и кипенето по време на зареждане. Това е доста съществен плюс, защото имате възможност да контролирате акумулатора и да вземете правилното решение своевременно.
Ако нивото на електролита е под критичното ниво (обичайното е 1,5–2 cм над горния ръб на пакета плочи), трябва да се добави дестилирана вода. Измерването на плътността на електролита е ключов момент. Редовната проверка ви позволява да откриете и отстраните потенциални проблеми навреме, като така удължите живота на акумулатора.
Плътността на електролита в акумулатора е мярка за концентрацията на сярна киселина във воден разтвор. Този важен показател пряко влияе върху състоянието на акумулатора. Оптималната стойност осигурява неговата максимална ефективност, докато отклоненията от нормата могат да показват различни проблеми.
Смесването на стар електролит с нов не е препоръчително, а доливането и смяната му трябва да стават в отделно помещение с добра вентилация, пише Актуално бг.