Да седна ли в колата в тази жега на отворени прозорци или е по-добре да пусна климатика? Експерти изчислиха колко струва един час комфорт в хладния салон на колата.
Как са направени измерванията
Целият процес беше разделен на два етапа.
Първоначално разходът се измерва при загряване на двигателя с вътрешно горене. За целта са използвани три автомобила с двигатели от различен екологичен клас. За по-точни резултати са направени измервания при различни външни температури.
На втория етап за измерванията са използвани бордови компютри Multitronics. Информацията се изпраща до тези компютри чрез OBD-II канала.
Резултатите от такива измервания са идентични по точност с измерванията, използващи метода за зареждане на автомобил „на колонка“ и след това като се вземе предвид обемът на горивото за доливане.
За измерванията са използвани три модела:
Nissan X - Trail , 2.5 литра QR 25 DE
Kia Rio ,1.6 литра G 4 FC
Lada Largus, K4M с обем 1,6 литра.
Агрегатите на Nissan и Lada отговарят на екологичния стандарт Euro-4, а на Kia Rio – Euro-5.
Данните, получени в резултат на измерванията, са приложими и за други модели на автомобилните производители Hyundai/Kia, Nissan и Renault. Освен това тези резултати могат да се приложат към много други модели автомобили с подобни или подобни размери на двигателя.
Разход на гориво по време на загряване
В началото на загряването двигателите Euro 4 показаха разход от 2,5 литра на час. След загряване до 40 ° C, консумацията стана малко повече от 1 литър на час.
Захранващият агрегат G4FC Euro-5 консумира около 4 литра на час в началото на загряването. Но тук е необходимо да се вземе предвид, че енергията на двигателя също е изразходвана за нагряване на катализатора. След загряване разходът на гориво падна до малко над 1 литър на час.
Тоест след загряване всичките мощности показаха приблизително еднаква консумация. Резултатът може да се дължи на факта, че двигателят K4M е имал значителен пробег - повече от 150 хиляди км. А двигателят QR25DE, въпреки големия си обем, има по-усъвършенстван дизайн.
Моторът G4FC е лек и е оборудван с фазов превключвател. Следователно той е по-икономичен от другите участници в експеримента. Цифрите за разход на бензин обаче бяха с няколко милилитра по-високи, тъй като конверторът изискваше загряване.
Разход на гориво на празен ход
Условия на експеримента: колата е паркирана с включен двигател, така че пътниците в купето да не получат топлинен удар.
В този режим на работа разходът на гориво на всички агрегати е почти еднакъв - 0,8-0,9 литра на час.
Ами другите двигатели?
Двигателите с голям обем и брой бутала, работещи в режим на загряване и празен ход, ще имат по-висок разход на гориво.
Съвременните двигатели с турбокомпресор ще имат по-скромен разход. Въпреки това, поради повишената ефективност, ще отнеме малко повече време за загряване на турбо двигателя до температура от 40 ° C. И като влезе в работен режим разхода ще е като на атмосферен двигател с подобна мощност.
Резултати и важни съвети
На празен ход не се харчи много бензин и няма смисъл да страдате от жегата - ще харчите повече вода, за да утолите жаждата си.
Единственото, което трябва да направите след дълъг престой, е да карате по магистралата с по-висока скорост (по-ниска предавка, със същата скорост). Това ще ви позволи да премахнете въглеродните отлагания от частите на двигателя, които са се образували, докато двигателят работи на празен ход.