Кои са видовете хибридни автомобили PHEV и как функционират

https://auto.blitz.bg/saveti/koi-sa-vidovete-hibridni-avtomobili-phev-i-kak-funkcionirat Auto.blitz.bg
Кои са видовете хибридни автомобили PHEV и как функционират

Plug-in хибридите, известни също като PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehicle), съчетават функции както на конвенционалните автомобили с вътрешно горене, така и на електрически превозни средства и могат да изминат до 100 км само на електричество. Това предизвиква объркване сред повечето купувачи на автомобили.

Plug-in хибридното задвижване наистина е доста сложно в сравнение с бензиновите автомобили, конвенционалните хибриди или електрическите превозни средства. Plug-in хибридът може да работи като класически хибрид, като например Toyota Prius.

Обаче, за разлика от обичайните хибриди, PHEV имат по-голяма батерия, която им позволява да постигнат пробег до 100 км само на електричество, което обикновено е достатъчно за градско шофиране.

Поради това някои хора смятат PHEV за електромобили, но правилното твърдение би било „електрифициран автомобил“ поради наличието на двигател с вътрешно горене.

Най-общо plug-in хибридите се делят на два вида: такива, които имат така нареченото разделяне на енергия (от батерията и двигателя с вътрешно горене) и такива, които използват бензиновия двигател единствено като генератор за презареждане на батерията. Между другото, вторият тип досега е много по-рядко срещан. Добър пример за такъв автомобил е BMW i3.

Как да се кара кола със спукана гума: Точен алгоритъм на действията

Повечето PHEV комбинират въртящ момент от двигателя и електрическия мотор за задвижване на една ос, обикновено предната. Най-често подобна схема се използва от Toyota и Ford.

В същото време някои автомобили имат и задвижване на всички колела, което се формира чрез инсталиране на електрически мотор на задната ос и по-рядко чрез предаване на въртящ момент през задвижващ вал.

Хибридите с моно задвижване имат проблем, който е свързан с факта, че техният силов агрегат постоянно работи в един от 4 режима: само мощност на двигателя; само електричество; електрически мотор плюс мощност на двигателя заедно; или регенеративно спиране, при което двигателят с вътрешно горене действа като генератор за зареждане на батерията.

Преходите между режимите на шофиране се случват стотици пъти по време на пътуване при променлив трафик и водачите често усещат тези преходи, особено ако са внезапни. Хибридите с моно задвижване почти винаги са по-шумни и по-малко плавни от системите с два двигателя.

Но от друга страна, опциите за задвижване на всички колела често имат ефекта, присъщ на вариатора (CVT), когато при необходимо внезапно ускорение, оборотите на двигателя се увеличават, което причинява акустичен дискомфорт.

Ето как да излезем от електромобил, ако батерията се изтощи ВИДЕО

Друга разлика, която водачите ще забележат, е, че PHEV са склонни да бъдат значително по-малко мощни, когато работят само на електричество, отколкото когато работят на ДВГ или комбиниран цикъл.

Например Mazda CX-90 PHEV от 2024 г. има електрически мотор с мощност 173 конски сили, но комбинираната мощност на бензиново-електрическия хибрид е 323 конски сили.

Това означава, че ускорението до км/ч пада от стандартните 5,9 секунди в хибриден режим до над 11 секунди в електрически режим.

Между другото, не всички плъгин хибриди имат подобна функция, защото и двете поколения на Chevrolet Volt (2011–2015 и 2016–2018) предлагат почти еднаква производителност, независимо от режима, в който работи колата.

Като цяло PHEV е отличен вариант за тези, които искат най-доброто от двата свята - електромобилите и автомобилите с двигатели с вътрешно горене, епохата на които започва да приключва. Те предлагат същата ефективност като конвенционалните хибриди и са в състояние да осигурят кратък електрически пробег, който обикновено е достатъчен за шофиране в градски трафик.

 

 

 

 

 

 

Горещи

Коментирай