Кое е подходящото моторно масло за колите през зимата

https://auto.blitz.bg/saveti/koe-e-podxodyashhoto-motorno-maslo-za-kolite-prez-zimata Auto.blitz.bg
Кое е подходящото моторно масло за колите през зимата

Идват студовете. Сега е моментът да решите кое моторно масло е най-подходящо за вашия автомобил в зимни условия.

Определяне на вида на маслото, което да използвате

Днес в магазините в страната се предлагат минерални, полусинтетични и синтетични масла, като първите активно губят позиции.

Нека уточним какво представлява най-разпространеното на пазара минерално масло. Особеното при минералното масло е, че то е естествен продукт, получен от нефт чрез дестилация и пречистване. Минералните масла образуват устойчив защитен филм, както и нежно почистват частите на двигателя от отлагания.

Основният недостатък на минералното масло през зимата е, че то става твърде гъсто при ниските температури и не реагира добре, когато двигателят е студен.

Излиза сякаш, че това масло не се препоръчва за региони с трайни отрицателни температури. Като цяло да, но има и изключения.

Първо, ако за конкретния автомобил се препоръчва от производителя използването на минералното масло, това може да е най-рационалният избор. Второ, тази смазка е наложителен избор за силно износени двигатели. В противен случай по-течните масла само ще приклчат по-бързо тези агрегати.

Кое стъкло на колата да счупите, ако ключовете са заключени вътре и се налага да тръгнете

При избора между "синтетика" и полусинтетика (която всъщност е смес от синтетика и минерали) трябва да се ръководите преди всичко от възрастта на автомобила. Ако автомобилът е нов, синтетичното масло определено е най-добрият избор, който, между другото, ще струва на купувача само малко повече от полусинтетичната смазка.

Именно синтетичното масло поддържа най-стабилните характеристики на течливост както при ниски, така и при високи температури. От друга страна, ако пробегът на автомобила наближава 100 хил. км, се препоръчва преминаване към полусинтетични масла, което е свързано с намаляване на производителността на двигателя.

Но и тук има едно "но". Въпреки факта, че полусинтетичният материал е устойчив на температурни условия, по-добре е да не се използва при изключително ниски температури.

Определяне по класификацията по SAE

Системата на SAE (society of automotive engineers) определя минималните и максималните стойности на кинематичния вискозитет при работна температура от 100°C. Накратко казано, колкото по-малка е цифрата пред буквата W в типовото означение 0W-40, толкова по-ниска е температурата, за която е предназначено маслото.

В същото време, колкото по-висока е цифрата, стояща след буквата W, толкова по-висок е вискозитетът на маслото при висока температура и съответно толкова по-ефективно е смазването на двигателя в горещо време.

Важни са допълнителни данни. Ако автомобилът е сравнително нов и се експлоатира в среднопланински регион, а температурата рядко пада под -20 градуса и се повишава над +35 градуса през лятото, т.нар. универсални и всесезонни масла са подходящи. Тези смазки са обозначени като 5W30 и 5W-40.

Въпреки това, ако все още нестарият автомобил се експлоатира в райони със студен климат, логично е да се изберат специални зимни масла за запазване на ресурса на двигателя. Смазочните материали с клас SAE 0W, 0W-20, 0W-30 и 0W-40 също трябва да се предпочитат от шофьорите, които карат много, редовно и на къси разстояния през зимата.

В такъв формат студените зимни стартове не са изключение, а норма, а по-течливото масло съответно няма да навреди. Също така е ясно, че дори ако карате автомобила през зимата в мразовити места, но автомобилът престоява през нощта в топъл гараж, не трябва да преминавате към специализирани масла - използвайте универсалните масла 5W30 и 5W-40.

И накрая, ако живеете в топъл регион и няма да сменяте маслото през пролетта, си струва да обърнете внимание на "всесезонното" масло с голяма втора цифра - 40 или 50 (5W-40, 5W-50, 10W-30, 10W-40).

Защо има смисъл да смените маслото преди зимата

Преди наближаването на студеното време няма да е излишно да смените моторното масло, което е изработило много повече от половината от ресурса си. Въпросът е, че използваното масло губи своята термична стабилност, така че при екстремни температури замърсеният смазочен материал няма да защитава напълно вътрешните части на двигателя от триене.

Сезонната смяна на маслото е оправдана и при голям пробег или моточасове (разбирай: стоене в задръствания), както и в региони с резки климатични промени.

Дори и да не изберете по-течно масло преди зимата, а просто да смените универсалната смазка в края на есенния сезон, то ще подобрите състоянието не само на самия двигател, но и на свързаните с него системи. Известно е например, че редовните проблемни стартирания на двигателя при ниски температури са критични за стартера.

Пет начина да удължите живота на амортисьорите на автомобила си

Особено препоръчително е маслото да се сменя преди зимата и при двигатели с турбокомпресори. Известно е, че последният е много чувствителен към нискокачествено смазване. Факт е, че след стартирането на турбодвигателя горещите отработени газове преминават през "спиралата" на турбината, като я нагряват до 1000 градуса и повече.

Ако маслото е твърде гъсто или замърсено, то ще премине през тесните канали в турбината със закъснение. Това води до недостиг на масло, повишено износване на частите на турбината и намалено отвеждане на топлината. В резултат на това се достига до повреди.

И накрая, не забравяйте, че смяната на маслото с по-течно през зимата също ще ви позволи да спестите гориво, тъй като намалява триенето на компонентите на трансмисията. /auto.blitz.bg

Харесайте auto.blitz.bg и във Фейсбук, където ще намерите още много полезни и интересни четива за всеки!

 

 

Горещи

Коментирай
1 Коментара
muto
преди 2 години

...статия с ниво:”уке Пешо обяснява на стрина Гина за маслото”

Откажи