Когато се описват техническите характеристики на автомобила по отношение на двигателя, много често се споменават не само неговите конски сили, но и въртящия момент.
И затова при много, дори опитни шофьори, може да възникне естествен въпрос: коя от двете характеристики всъщност е по-важна за по-доброто разбиране на възможностите на силовия агрегат на автомобила? Относно този въпрос има и доста спорове в необятността на мрежата.
За да се изясни този проблем, първо е необходимо задълбочаване в понятията. Относно конските сили нещата са относително прости. Това е непосредствената мощност, която двигателят е в състояние да произведе. Специалистите измерват мощността на двигателя не в "коне", а в кВТ за по-голяма точност. За нюансите, свързани с мощността на двигателя, ще стане въпрос малко по-нататъка.
Сега за въртящия момент. Даденият показател е силата, с която се върти валът на агрегата. Измерва се в нютон на метър. Може да се предположи, че колкото по-голям е въртящият момент, толкова по-добре. Със сигурност е така, но има нюанс, който се разбира най-добре с пример.
Възрастен мъж, докато върти педалите на велосипед, създава въртящ момент в диапазона от 130-150 Nм. Това е почти толкова, колкото двигателят MPI създава за автомобила Skoda Fabia. В същото време е съвсем очевидно, че при еднаквия въртящ момент колата ускорява и се движи много по-бързо от велосипед, въпреки значително по-голямата маса. Как се получава така?
Това е така, защото освен въртящият момент на двигателя, важен е още и показателят за оборотите в минута, което е доста силно обвързано с мощността на двигателя. Велосипедистът прави 30-40 оборота в минута, докато двигателят MPI извършва до 4 хиляди оборота в минута.
Как да удължим живота на спирачните дискове на колата
И тук плавно стигаме до друг нюанс, свързан с конските сили, за който вече беше споменато в самото начало. Работата е там, че мощността на двигателя, посочена в характеристиките на автомобила (на хартия), изобщо не е равна на мощността на двигателя по време на работа.
Произвежданата мощност варира значително в зависимост от произведените обороти в минута. Например двигателят може да има 63 кВТ при пик. Въпреки това, при относително нисък оборот от 2,5-3 хиляди в минута, той ще произведе само 26-32 кВТ.
6 причини, поради които шофьорите повреждат двигателя на колата
Всички тези индикатори могат да варират в зависимост от модела на конкретния двигател, по-специално от вида гориво, което използва. Колкото по-висока е мощността на агрегата при ниски обороти, толкова по-добре за автомобила по отношение на неговата динамика. Съответно по-сложен и по-скъп е такъв двигател и по-бързо се износва.
Изводът е, че за бюджетни и дори по-престижни автомобили всичко това има много малко значение. Като цяло параметрите на конските сили и въртящия момент са от реално значение предимно за професионалните състезателни автомобили. /auto.blitz.bg
Харесайте auto.blitz.bg и във Фейсбук, където ще намерите още много полезни и интересни четива за всеки!