Какво трябва да знаете за смяна на моторното масло

https://auto.blitz.bg/saveti/kakvo-tryabva-da-znaete-za-smyana-na-motornoto-maslo Auto.blitz.bg
Какво трябва да знаете за смяна на моторното масло

Смяната на маслото е най-основната процедура по поддръжка на автомобила. Смяната не се прави без причина - двигателното масло осигурява смазване и охлаждане на двигателя. Това е един от компонентите, които губят качествата си бързо, особено ако двигателя се претоварва и няма достатъчно добро смазване, т.е. при шофиране на къси разстояния, особено в града. Смяната на маслото, винаги трябва да бъде съпроводена от смяна на маслен филтър. Масленият филтър пречиства двигателното масло от микроскопични замърсявания, които влияят върху работата на двигателя.

Съвременните производители предлагат масла със забележителна дълготрайнст и усойчивост срещу окисляване, които гарантират по-дълга защита срещу износване на автомобила. При използване на некачествени масла имаслени филтри двигателят може да се увреди бързо и безвъзвратно.

Собствениците на автомобили, които не са запознати отблизо с процедурата по смяна на маслото, често се объркват от това кога точно трябва да се извърши тя - в някакъв времеви срок или при изминаване на определени киломентри. Трябва да се запомни, че има две важни правила.

Първо, маслото се сменя според предписаните от производителя изминати километри. Обикновено това са 10 000 км.

И, второ, сменя се дванадесет месеца след последната смяна, независимо колко са изминатите километри.

Тоест - смяната се извършва тогава, когато се достигне до момента на едно от тези две условия.

Ако смяната на маслото не се извърши според споменатите правила, течността променя вискозитета си, т.е. става по-рядка и губи основното си свойство - да смазва. Като "подсказки" за това или като странични ефекти се явяват загубата на мощност, прегряване на двигателя, тракането на клапани и теч на масло от различни части на колата. При старите автомобили спазването на определените километри (обикновено 10 000 км.) или изтичането на срока от една година е особено важно, ако искате да ги използвате още дълго време.

Видът на маслото зависи от неговия вискозитет (гъстотата) и промяната, която настъпва, при различни температури. Вискозитетният клас на маслото се определя от стандарта на Дружеството на инженерите от автомобилната промишленост, който разграничава три вида масла: летни, зимни и всесезонни. В Бългатия най-разпространени са последните - склонността им към промяна на вискозитета е по-малка и смазват добре и при студено, и при горещо време. Тяхното обозначение е двойно - например 15W40. Полезно е да се знае, че числото преди буквата W показва ниските температурни свойства на маслото, а числото след това - гъстотата на маслото при 100 градуса по Целзий.

Според вискозитета най-разпространението видове масла са:

1. Минерални - те дават основна защита на двигателя, но при тях маслото трябва да се сменя по-често.

2. Полусинтетични - те дават по-добра защита на двигателя от минералните и съответно се увеличава и времето, в което трябва да се сменя маслото.

3. Синтетични - при тях температурата е доста по-ниска, което намалява износването и прави двигателя по-издръжлив.

Горещи

Коментирай
5 Коментара
Киро масларя
преди 6 години

Още едно супер важно правило. Не изхвърляйте отработеното масло сред природата. Изгорете го в печката!

Откажи
Иван
преди 6 години

Само не разбрах защо трябва да се сменя на една година?

Откажи
Пешо
преди 6 години

Аман от технически неграмотни журналисти. Не обърквайте хората.

Откажи
Иван
преди 6 години

Много тъпа статия

Откажи
хихих
преди 6 години

Този чувал ли е за масла които се сменят на 30 и 50 хил.км.? Никой не говори за смяна на 12м.

Откажи