Това е един от най-трудните разговори, които можем да водим с родител или баба и дядо, когато техните шофьорски умения са намалели до точката, в която знаете, че те представляват риск за себе си или за другите.
Когато се сблъскат с проблема, някои възрастни хора предават ключовете доброволно, някои не го правят. Те може да нямат самосъзнание или отричат своя физически упадък, продължавайки да настояват, че се справят добре.
И все пак знаците за проблем са налице - те пропускат знаци за спиране, блъскат калници, удрят се в стените на гаража, губят се по познати им пътища или смесват педалите за газ и спирачка. Ако това продължи, някой може да пострада...
На колко години си твърде стар за шофиране? Средната възраст на хората, които се отказват от шофирането, е 75, но това със сигурност е движеща се граница, тъй като вълната на Baby Boomer остарява в по-добро здраве и 75 стават „новите“ 55 или 65.
Всички познаваме хора, които шофират безопасно след 75. Увреждането на зрението може да е нещото, което е най-големият риск възрастните да загубят книжката си.
В по-голямата си част по-възрастните шофьори са по-безопасни шофьори, като внимават зад волана и разчитат на десетилетия опит. Те носят предпазните си колани, не карат с висока скорост и се адаптират към променящия се набор от умения, като избягват големи магистрали и не шофират през нощта.
Рискът за шофьорите от такива злополуки се увеличава през пролетта ВИДЕО
Въпреки това е добра идея възрастните хора да получат оценка за шофиране в напреднала възраст и да освежат уменията си като вземат опреснителни курсове за шофьори, предлагани от автошколи във вашия район, пише "Ауто прес". В сериозните държави, но не и у нас посещаването на тези курсове може също да квалифицира възрастни хора за отстъпка за застраховка.
Компания, наречена Driver Cognitive Assessment Center, предлага оценки на по-възрастните шофьори по следните тревожни признаци: шофиране твърде бавно или твърде бързо, вдлъбнатини и ожулвания по колата, огради, гаражни врати, бордюри, пресичане през маркировки на платно или в други ленти, непознаване на други превозни средства или грешки, пренебрегване на пътни знаци и сигнали, изгубване или объркване на познати места, трудност при намирането на паркираното превозно средство, чувство на неудобство, нервност, гняв или страх по време на шофиране, объркване на педалите на спирачката и газта или късно спиране, лесно разсейване или затруднено концентриране по време на шофиране, трудност при преценката на празнините в трафика, подаване на клаксони от други шофьори, приятели или роднини, които не искат да се возят като пътник.
В САЩ например няколко щата изискват подновяване на лицензи и тестове на зрението на по-кратки интервали с напредването на възрастта, но само два щата – Илинойс и Ню Хемпшир, изискват всички притежатели на подновяващи се лицензи на възраст 75 и повече години да преминат повторно пътен изпит.
И така, какво да правите, когато възраста на роднина и способностите му за каране налагат да се направи нещо? Ако вече не трябва да шофира, правилният подход може да се различава в зависимост от това какво смятате, че ще бъде най-ефективно — свикайте семейна среща да обсъдите проблема.
Уверете ги, че все пак ще могат да ходят на различни места, обяснете им за други форми на транспорт във вашата общност, помогнете им да изпробват опциите. Ако някой от семейството има средствата да ги закарва на места при поискване, още по-добре. Накарайте лекаря на възрастния ви да прецени. Възрастните хора се доверяват на своите лекари.
Експерти посочиха кои са най-добрите коли за начинаещи шофьори СНИМКИ
По отношение на възрастните хора с Алцхаймер или други форми на деменция, проучване на медицинско списание установи, че 6 от 10 възрастни хора с когнитивни увреждания продължават да шофират.
За да попречите на роднина с деменция да шофира, често се предполага, че можете по същество да го подмамите, разсеете или разубедите от темата като скриете колата или кажете, че колата няма да запали, че роднина трябва да я вземе назаем или че ключовете са изгубени и т.н.