Шофирането в планината е както трудно и сложно както за водача, от когото се изискват допълнително внимание и умения, така и за автомобила. За разлика от равнинния път, на планинския колата изразходва енергия не само за хоризонталното си придвижване, но и се бори със силата на земното притегляне - както при изкачванията, така и при спускане. Как се проявява това на практика и какво точно трябва да направи водачът, за да се движи безопасно в планините?
- Спускане по наклони. Много шофьори не умеят правилно да си служат със спирачките в планински условия, смятайки, че трябва да ги използват като на другите видове път . При спусканията трябва да спирате с двигателя, а с педала на спирачката леко да коригирате, когато е необходимо, например, за да намалите скоростта преди завоя или за аварийно спиране. Интензитетът на спиране с двигателя се регулира от избора на скоростите - необходимо е да се включва тази, при която при освобождаване на всички педали, колата се спуска надолу с желаната от вас скорост.
При автомобили с автоматична скоростна кутия това може да означава да се наложи да преминете към ръчен режим (manual, sport) и сами да изберете желаната предавка. Ако на склоновете през цялото време се използват само спирачките, лесно се прегряват механизмите и е възможно да се лишите от спирачките поради вряща течност. Ако спускането е кратко и спирането с двигателя е трудно да се приложи, нужно е да забавите с кратки, енергични натискания на спирачния педал, а не като го придържате постоянно.
- Изкачвания. Често срещана грешка на много шофьори е неправилно избраните обороти на двигателя. За двигателя е нежелателно както прекомерно високи, така и изключително ниски обороти.
Оптималният диапазон в режим на дълго изкачване за повечето съвременни двигатели е 2000 - 4000 об / мин . Разбира се, автомобилът ви вероятно ще се движи както на по-ниски, така и при по-високи обороти. Но това ще бъде или вредно за него (прегряване, преразход на масло) и неговите ресурси, или няма да бъде безопасно за вас, тъй като заради натоварванията на по-ниските места, двигателят няма да ви даде възможност за бързо ускоряване при необходимост. Някои автоматични скоростни кутии не работят съвсем добре в планината, преждевременно превключвайки се за "нагоре", като в този случай трябва да преминете в ръчен режим и да изберете най-подходящата предавка.
На старите автоматични скоростни кутии без ръчен режим, в този случай има възможност за избор на позицията "2" или "3", когато водачът е принуден да ограничи броя на предавките. При шофиране по нанагорнище е важно да не се обръща внимание на автомобилите, които ви изпреварват, като се ръководите само от вашите съображения. В края на краищата, другите могат да имат коли с по-мощни двигатели, или различно от общоприетото отношение към безопасността и сигурността на колата.
- Завои. На планинските серпентини често е необходимо да се намали скоростта до 5 - 15 км / ч, заради 180-градусовите завои. Като се има предвид, че при такъв завой има и разлика във височината, трябва да се приближим към него с нужната, по-ниска предавка. Ако започнете превключването непосредствено в завоя, може просто да не успеете пълноценно да следите за управлението на автомобила и обкръжаващата среда.
- Видимост. Много завои по планинските пътища не са видими, а и ширината на пътното платно е извънредно малка, така че е важно във всяка ситуация да се придържате към своята полоса и да не влизате в насрещното платно. Също така, пътят в края на изкачването е слабо видим, което може да доведе до неприятности при изпреварване. Поради тази причина избягвайте изпреварвания не само в тази ситуация, но също така и по резки наклони, защото на непознат планински път вие не можете да бъдете уверени, че няма да се случи нещо с двигателя поради увеличен ъгъл на изкачване или по друга причина.
- Спиране. Причините за спиране в планините са повече от тези на обикновен път: Водачът се изморява по-бързо, както и пътниците, а и някой може да иска да се полюбува на пейзажите. На много такива пътища има специални места за спиране. Обикновено те са малки, но ние препоръчваме да спирате на тях, защото тесните крайпътни участъци (където ги има) и разширенията на пътя изобщо не са подходящи за това. /auto.blitz.bg