Що се отнася до принципа на работа, автомобилният климатик не се различава много от хладилника. И в двата случая имаме работа с херметична система, в която фреонът циркулира през кръговете за високо и ниско налягане, както и компресорното масло, което е отговорно за смазването на всички движещи се части.
Работата на климатика се основава на свойствата на фреона да абсорбира топлината при прехода от течно към газообразно състояние и да я отделя при обратната трансформация. Ето кои са основните компоненти:
Компресор. Той доставя газообразен фреон в системата под високо налягане, поради което се нагрява.
Кондензатор. Той охлажда нагрятия газ, превръщайки го в течно състояние.
Изпарител. Тук течният фреон кипи и абсорбира топлината от въздуха, като силно го охлажда.
Когато цикълът приключи, газообразният фреон отново влиза в компресора, а вентилаторът подава охладен въздух в салона на автомобила и цикълът се повтаря.
С каквото и да е оборудван вашият автомобил, обикновен климатик или по-модерна климатична система, основният принцип на устройството остава същият.
Какви проблеми могат да възникнат при работата на климатичната система и защо?
Най-честата ситуация, която може да възникне, е изтичане на хладилен агент. Обикновено процентът на течове е приблизително 7-8% годишно. Това се дължи на физичните свойства на самия фреон.
Следователно периодично (около веднъж на две години) трябва да се допълва. Или по-скоро напълно да се премахне стария и да се напълни с новия. С течение на времето в сместа от фреон и компресорно масло се натрупват частици мръсотия, които се появяват поради износването на компресора.
Определиха най-добрите нови автомобили според съотношението цена-качество СНИМКИ
Изтичане на хладилен агент може да възникне и поради нарушаване на целостта на тръбите и системата за автоматично климатизиране. Тук вече не можете да се мине без дозареждане на климатика - необходим е ремонт.
Можете да диагностицирате проблема визуално: ако се виждат запотявания или петна от масло по тръбите, маркучите, радиатора и компресора, тогава трябва да подозирате теч и да потърсите професионална помощ възможно най-скоро.
Освен това периодично проверявайте уплътненията на местата на съединяване на маркучите и тръбите на климатичната система. Те могат да загубят херметичността си и да станат източник на изтичане на хладилен агент.
Това трябва да се прави поне веднъж годишно и е по-добре в специализирани автосервизи, където херметичността на системата ще се проверява не на око, а с помощта на специално оборудване.
Вторият често срещан проблем в работата на климатичната система е задръстване на компресора. Това може да се случи по различни причини: например поради запушване или повишаване на налягането в системата, причинено от твърде много хладилен агент.
Влияние на сезонния фактор върху качеството и продължителността на работа на климатика
През зимата собствениците на автомобили практически не използват климатик (особено в тези автомобили, където температурата се контролира не автоматично, а от човек). Ако компресорът не се пуска дълго време, неговите части остават без смазване, тъй като няма циркулация на фреон, а оттам и компресорно масло.
Поради това може да се развие вътрешна корозия и при по-нататъшно стартиране компресорът може да се повреди поради повишено триене.
За да предотвратите подобни ситуации, през зимата трябва да пускате климатика поне веднъж седмично. Желателно е колата да е в същото време в относителна топлина, например в закрит паркинг.
Допълнителни съвети
В случай на повреда на оборудването или на проводниците се налага да се използва професионална диагностика, по-специално компютърна диагностика, с използване на оригинални диагностични инструменти и специални станции за обслужване на климатични системи.
Съветваме ви да се обърнете към фирмени автосервизи, тъй като те разполагат с необходимото професионално оборудване, а също така могат да гарантират подходящата квалификация на своите специалисти.
Употребяваните автомобили с тези екстри ще ви създадат доста проблеми
Общата поддръжка на климатичната система трябва да се извършва редовно: да се сменя салонния филтър и да се извършва антимикробна обработка на изпарителя с помощта на специални средства.
Именно в изпарителя се създава среда за възпроизвеждане на бактерии, гъбички, вируси. Тези операции не могат да се извършват самостоятелно, затова е по-ефективно и по-безопасно да потърсите помощ от специалисти в сервиза.
Ако следвате тези прости препоръки, вашият климатик ще издържи дълго време и винаги ще ви радва с подходяща температура в колата. /auto.blitz.bg
Харесайте auto.blitz.bg и във Фейсбук, където ще намерите още много полезни и интересни четива за всеки!