Грешка на катализатора - защо е опасно за двигателя

https://auto.blitz.bg/saveti/greshka-na-katalizatora-zashto-e-opasno-za-dvigatelya Auto.blitz.bg
Грешка на катализатора - защо е опасно за двигателя

Експерт говори за причините за повредите на катализатора и как да ги отстраним. Функцията на катализатора е да неутрализира вредните вещества, образувани в резултат на изгарянето на бензина в двигателя. За тези цели катализаторът използва фини златни и платинени нишки, които неутрализират вредните компоненти в отработените газове.

В катализатора са вградени два кислородни сензора (ламбда сензори): единият отгоре на входа на отработените газове, другият на долния изход.

При правилната работа на каталитичния конвертор показанията на горния сензор могат да се променят в зависимост от степента на натоварване на двигателя и неговата температура. Показанията на долния кислороден сензор трябва да останат непроменени.

Неправилната работа на катализатора ще бъде показана от същите показания на кислородните сензори.

Например, грешката P0420 KIA ще възникне, когато напрежението на долния сензор е понижено и данните се колебаят, подобно на тези на горния сензор. Това ще сигнализира, че нивата на кислород са твърде високи.

Причини за грешка на катализатора

- Повреда на изпускателния колектор или загуба на херметичност на всмукателния колектор.

- Прекъсване на запалването в двигателя.

- Повреда или теч в детайлите на системата за отработени газове.

- Замърсяване с масло на катализатора.

- Неизправности в работата на горната или долната ламбда сонда.

- Неизправност на сензора за температура на охлаждащата течност.

- Повишено налягане в горивната система.

- "Преливане" на един или повече горивни инжектори.

Повреда на електрическото окабеляване или конекторите на ламбда сондата.

- Зареждане с оловен бензин вместо с безоловен бензин.

- Най-честата причина за грешка като P0420 е неизправност на самия каталитичен конвертор.

Признаци на повреда на катализатора

Автомобилът може да работи без очевидни признаци на повреда на катализатора. Само таблото за управление ще покаже "Check Engine". Също така, загрят двигател ще загуби мощност. Колата няма да ускори повече от 60-90 км/ч, а от изпускателната тръба ще се появи характерна миризма, подобна на миризмата на застояли яйца.

Как се прави диагностика?

С помощта на OBD-II скенер се измерва напрежението на долния кислороден сензор на работещия двигател. Показанията на напрежението трябва да са стабилни. Ако диаграмата изглежда като кардиограма, това ще бъде знак за проблеми в катализатора или долния ламбда сензор. След това долният кислороден сензор се проверява за външни повреди.

Други грешки, които допринасят за появата на грешка като P0420, също се проверяват и софтуерът на ECU се актуализира.

Ако има прекъсвания на запалването в двигателя, тогава първо трябва да отстраните този проблем и едва след това да потърсите причините за грешката P0420, ако все още се появява.

Често срещана грешка в диагностиката

Не бързайте да сменяте кислородните сензори. В по-голямата част от случаите това няма да реши проблема. Често причината за неизправността на катализатора се крие в други компоненти.

Какви са опасностите от грешки в катализатора?

Ако появата на грешка не повлияе на работата на двигателя, тогава игнорирането ѝ и продължаването на експлоатацията на автомобила може да доведе до повреда на други компоненти.

Каталитичният анализатор постепенно ще започне да се разгражда и малките му компоненти могат да влязат в горивната камера, което ще доведе до неизбежен основен ремонт на двигателя. В най-тежките случаи може да се наложи да бъде напълно заменен.

Възли, които се ремонтират, за да се отстрани грешката

- Подмяна или ремонт на части на изпускателната система.

- Подмяна на катализатора - тази част не може да бъде поправена.

- Подмяна на температурния сензор в охладителната система на двигателя.

- Подмяна на предната и задната ламбда сондата - тези части също не подлежат на ремонт.

- Подмяна или ремонт на електрическото окабеляване на кислородния сензор.

- Подмяна или ремонт на конекторите на ламбда  сондата.

- Подмяна или ремонт на горивни инжектори.

- Идентифицирайте и разрешавайте проблеми, които засягат прекъсванията.

- Диагностика и отстраняване на други грешки в PCM блока.

Допълнителни препоръки

Пренебрегването на неизправности в горивната система и запалителната система води до повреда на катализатора. Това са най-честите причини за грешката.

За да замените кислородните сензори и катализатора, препоръчително е да изберете оригинални резервни части или висококачествени аналози на известни марки.

 

 

Горещи

Коментирай
1 Коментара
morgan
преди 4 часа

Иcкатe напълно нови yсещания в CEKCA? Tогава тpябва да опитате това нещо:----- https://do.my/xpro

Откажи