В навечерието на студовете и поледиците повечето шофьори вече са подготвили своя автомобил за зимните условия.
Все пак това е главно условие за безопасността на шофирането през зимата. Но дали всички са обърнали внимание на своите дрехи?
Изглежда, че това не е чак толкова важно, но когато става въпрос за безопасност маловажни теми няма.
Повечето експерти и опитни шофьори са убедени, че това, как шофьорът е облечен, директно влияе върху неговото поведение на пътя.
Зимата диктува своите условия и нашите зимни дрехи стават все по-многослойни, обемни, тежки и дори дълги - в такива е по-лесно студът и вятърът да се търпят.
Обувките също се променят - стават по-дебели, а в повечето случаи и по-масивните подметки на ботушите или ботите, които да се справят със студа и поледицата.
Но онова, което е добре за пешеходеца и пътника, не винаги подхожда на шофьора.
Според експертите, за комфортно и безопасно шофиране на автомобила през зимата шофьорът трябва много внимателно да подбере своите дрехи и обувки, като те не трябва да сковават неговите движения.
Хайде да разгледаме на какво обръщат внимание автомобилните експерти.
Шапката
Основното заблуждение сред шофьорите е, че ниските температури в салона на колата ободряват шофьора и не му позволяват да заспи, затова, за да не мръзнат, въпросните шофьори не си свалят шапките.
Освен това, често в потока от коли могат да бъдат видени младежи с качулки.
Това е много опасно заблуждение. Най-комфортната температура за управляване на кола е в предлеите между +17-25 градуса по Целзий.
При тези условия шапката няма да ви помогне, а в някои случаи обемните шапки или качулки съществено намаляват ъгъла на видимост на шофьора.
Излишните движения с глава за да се погледне в страничните огледала, водя до загуба на скъпоценни секунди на пътя, което може да доведе до катастрофа.
Ръкавици
Ако автомобилът не е оборудван със система за затопляне на волана, в първите минути на движение, когато салонът все още не е затоплен, използването на ръкавици е допустимо.
Експертите обаче препоръчват да се използва ръкавици само от естествена кожа. Плетените ръкавици без кожени парчета на местата на захвата или ръкавици с един пръст не могат да осигурят необходимото сцепление с волана.
Обувките
Обувките с дебела подметка, а и със сериозна фиксация на глезена, не са най-добрият избор.
Шофьорът с такива обувки няма да може да почувства надеждно обратната връзка с педалите на спирачката и газта, което ще доведе до неправилна преценка за поведението на колата на пътя и съществено ще увеличи риска от катастрофа.
При това с такива обувки е доста лесно да "не уцелите" педала на спирачката, или да натиснете едновременно два педала.
Колкото и да е странно, експертите относно обувките на дамите са на различни мнения. Едните съветват да се избягват обувките с токове, другите не обръщат на това внимание.
Най-важното е да се осигури удобство на жената шофьорка.
Още повече, че дамите с малки размери на обувките в автомобилните форуми твърдят, че с токове те по-лесно "достигат" до педалите.
Главното е токовете да са стабилни.
Горните дрехи
Зимата ни кара да обличаме якета, пухенки и шуби. Това са обемисти дрехи, които крайно негативно влияят върху качеството на нашето шофиране.
Намалява лекотата и точността на въртенето на волана - при такива движения се налага ръцете да преодоляват съпротивлението на материалите на дрехите.
Особено нежелателни са широките ръкави - при активно въртене на волана вие просто може да се оплетете в тях.
Над 80% от пасивната безопасност на шофьора и пътника при сблъсък се осигурява от колана за безопасност.
Обемната и дългата дреха препятства на неговите удържащи функции.
Ако шофьорът седи на края на пухенката или палтото си, то той няма плътен контакт със седалката, а това ще затрудни значително преодоляването на проблеми с движението на автомобила, например поднасяне на колата.
А при сблъсък значително повишава риска "от изплъзване" изпод колана за безопасност.
Освен това, в топлата, дебела дреха разстоянието между колана за безопасност и тялото на водача се увеличава. Без такава дреха коланът плътно приляга по тялото.
При катастрофа коланът фиксира или придърпва с ретрактори към седалката тялото на шофьора или пътника и задействаната въздушна възглавница не може да нанесе травми на хората в колата.
В случая със зимните дрехи между колана и тялото може да има разстояние от до цели 6 сантиметра.
При катастрофа ретракторите може да успеят ефективно да оберат този луфт, затова рискът от твърд контакт с въздушната възглавница или изплъзване изпод колана е доста по-голям.
Като резултат са възможни травми на врата, гръдния кош, лицето.
И така, според автомобилните експерти за комфортно и безопасно шофиране през зимата шофьорът трябва много внимателно да избира своите дрехи и обувки, които не трябва да ограничават неговите движения.
В идеалната ситуация, след като се качите в автомобила, вие трябва да свалите шапката си, ръкавиците си и горната си дреха.
Ако все пак вие не може да направите това, то след като си сложите колана за безопасност, трябва да си разкопчаете якето, да извадите краищата му изпод колана за безопасност, а самият колан да вдигнете нагоре, за да може колкото се може по-добре да прилепне към тялото ви.