Ето какво трябва да знаем за електромобилите

  • 05.05.2022 10:50 /
  • 8546 /
  • 7
Ето какво трябва да знаем за електромобилите

Цените на горивата все повече вървят нагоре и накараха дори и скептици на тема "електромобили" да се замислят дали да не се сдобият с такъв.

Освен това България, като част от Европейския съюз, си е поставила амбициозната цел до 2050 г. да е въглеродно неутрална, а още до 2026 г. у нас да има 30 хил. електрически коли. Да, вече звучи банално, но е и очевидно - електрификацията на транспорта е бъдещето, което колкото по-рано посрещнем, толкова по-добре, пише webcafe.bg.

Какво обаче трябва да знаем за електромобилите, преди да се сдобием с такъв?

В немалко отношения електрическите автомобили са сходни със своите събратя с конвенционални двигатели, така че при избора им е най-важно да се запитате "Каква кола ми трябва?".

Замислете се колко километра изминавате на ден или на седмична база, защото ако не шофирате повече от 100-150 километра на седмица, не е необходимо да плащате повече за кола с по-висок пробег. Същото важи и ако използвате автомобила си няколко пъти седмично, предимно за пазар и кратки разходки.

Габаритите също за от огромно значение, защото отбелязаният в продуктовата информация пробег е направен в идеални за електромобила условия.

Всяко допълнително натоварване с повече пасажери и с багаж хаби повече батерия и скъсява пробега. Затова и фамилните електрически коли са с по-мощни батерии и по-голям пробег и без затруднения пренасят дори и къмпингарско оборудване, а освен това са и по-високопроходими.

"Добре де, ама тоя електромобил ще иска ток?!"

Да, точно както двигателят с вътрешно горене изисква редовно наливане на гориво, така и електрическите коли изискват зареждане. Кога и по колко отново зависи от потреблението, но по-интересният въпрос е "Къде?".

Именно притесненията, че няма да имат къде да си зареждат електромобила, спира много шофьори да преминат към такова превозно средство. Истината е, че усилията около зареждането не са чак толкова големи, стига веднъж да инсталирате зарядна станция в дома си, ако имате такава възможност, или да свикнете да разчитате на обществените зарядни станции.

Във втория случай можете да се доверите на приложението Plug Share, което е най-надеждният източник за станции за зареждане на електромобили. Само в центъра на София има осем зарядни станции, една от които е собственост на Столична община. В Пловдив има 43 зарядни станции, във Варна - 67, a в Бургас - 41.

Стана ясно как мразовитото време влияе на електромобилите

Зарядни станции вече има инсталирани и при обектите на големи хипермаркети, банки и болнични заведения и почти всяка бензиностанция от реномирана верига вече се снабдява с такива.

Приложението ще ви помогне и да планирате по-дълъг преход с почивка за зареждане, ако е необходимо, защото има и такава функция.

Вече сте се ентусиазирали да си закупите електромобил? Пригответе се за две неща - тишина и ускорение.

Електрическите коли никак няма да се харесат на шофьори, които обичат да вдигат шум с автомобила си. Електромобилите са на практика безшумни, макар че вече има регулации, които задължават производителите да не правят абсолютно тихи коли, защото това е опасно за пешеходците.

Ако обаче няма добавено изкуствено озвучаване, ще пътувате в тишина, която отначало ще е доста непривична.

Друг фактор, който ще изисква свикване, е самото шофиране, защото електромобилите ускоряват значително по-лесно от колите на вътрешно горене. За това спомага както липсата на смяна на трансмисии, така и фактът, че мощността се предава много по-бързо към гумите. Ускорението започва буквално от нула оборота в минута.

Педалите са два - "газ" и спирачка - но натискането на педала, с който се задвижва автомобила, трябва да става по-леко и внимателно, за да не излетите рязко напред. Водачите, които имат опит с автоматична скоростна кутия, ще привикнат по-лесно на наличието на само два педала.

Останалите със сигурност ще търсят третия педал още известно време.

За сметка на това поддръжката на един електромобил е по-евтина от тази на кола с двигател с вътрешно горене.

Обикновена кола може да има стотици и дори хиляди части, повечето от които имат навика да се развалят в най-неподходящия момент. Електрическите автомобили имат далеч по-малко елементи, като според енергийната компания "Електрисите дьо Франс" частите могат да са над 50 процента по-малко.

Огромен плюс е и спирачната система на електрическите коли, която хем връща известно количество енергия обратно към батерията, хем спирането е по-ефективно и не захабява толкова цялостния механизъм, което допълнително спестява пари.

Собствениците на електромобили обаче не са освободени от задължението да проверяват редовно налягането в гумите, да доливат течност за чистачки и да сменят самите чистачки, ако се захабят. Годишните технически прегледи също си остават задължителни.

"Мога да си позволя само автомобил на старо, така че електромобилът не е за мен!". Грешка!

В България в страните с по-ниски доходи огромна част от автопарка е съставена от коли втора ръка, което е съвсем нормално. Затова и мнозина смятат, че няма как да си купят електрически автомобил, защото е по-рисковано да се сдобият с такъв втора ръка.

Подобно твърдение все повече се превръща в мит.

Към Източна Европа идват и ще идват все повече много слабо употребявани електрически коли, които са запазени и цената им непрекъснато върви надолу. Друго предимство са все по-новите технологии, които се влагат в батериите и които удължават техния живот.

Основни особености на обслужването на електромобилите

Преди батериите на електромобилите издържаха по около 5 до 7 години, но в момента животът им е между 10 и 20 години. Именно батерията е най-важното нещо, което трябва да проверите, ако си купувате електрическа кола на старо, като най-лесно е да прегледате сервизната книжка на автомобила.

Ако пък не се доверявате на документацията, бихте могли да помолите продавача да зареди до 100 процента колата и след това през инфотейнмънт системата да прегледате какво е състоянието на батерията според софтуера.

Опция е да направите един тестдрайв и ако установите, че батерията пада неестествено бързо - откажете се от покупката.

Докато шофирате пробно, ослушайте се и за необичайни шумове и следете дали електромобилът се държи добре на пътя, дали спирачката му действа безотказно и какво е цялостното усещане зад волана.

Ваш пръв помощник в задачата ще бъде и интернет, където можете да проверите оценките за дадени марки и модели, които са им дадени от специализирани издания и от потребители. Прекрасен ориентир са и оценките на европейската неправителствена организация Euro NCAP, която мери безопасността на електрическите превозни средства.

Оттам нататък спокойно можете да навлезете в едно бъдеще с далеч по-малко вредни емисии, газови изпарения и излишен шум на двигател с вътрешно горене.

 

 

КОМЕНТИРАЙ

Коментари

  • Владимир Младенов
    10.05.2022 14:10
    "Мога да си позволя само автомобил на старо, така че електромобилът не е за мен!". Грешка! Да ама грешката е вярна! Този тип автомобили са скъпи!!! Масовият българин не може да си позволи да си купи автомобил за 100-ина хилядарки!
  • Владимир Младенов
    10.05.2022 14:10
    Не ме разбирайте погрешно, аз съм за електрическите коли, но проблема е в цената. Дори и да го взема на лизинг, и дори и да отпадне първата вноска(някъде четох че като въведат официално субсидиите, ще направят така че първата вноска да отпадне),
  • Владимир Младенов
    10.05.2022 14:11
    вноските по лизинга са по големи от моята заплата, както и от заплатите на болшинството българи. Другият вариант е да си вземете кола с по малка батерия и съответно с малък пробег, но това автоматично превръща автомобила в градски автомобил!
  • Владимир Младенов
    10.05.2022 14:11
    С такъв автомобил не става за пътуване в провинцията. А относно зареждането, навсякъде където да влезете и да прочетете се препоръчва за всекидневно зареждане да не се използват т.н. бързозарядни станции - те са подходящи само ако пътувате надалеч или ако много бързате.
  • Владимир Младенов
    10.05.2022 14:12
    За всекидневно зареждане за такива които живеят в апартамент и си паркират колата на улицата, по света са го измислили, проверете Street charging в гугъл. Но го напишете на английски, не е едно и също ако го нпишете на български, различни неща излизат.
  • Владимир Младенов
    10.05.2022 14:13
    Слагат зарядни по стълбовете за осветление, също така и зарядни колонки по тротоарите на мястото на пънчетата и преградите дето ги слагат за да не си качиш колата на тротоара.
  • Владимир Младенов
    10.05.2022 14:13
    А това което някой у нас беше предложил също мисля че е много добро решение, да се обособят в кварталите зони за електрически автомобили със съответните зарядни станции.