Това не са само обозначения за задвижване на всички колела. Между тях има съществена разлика.
Какво значи 4WD
Често наричана 4WD или 4x4, тази система за задвижване на всички колела прави точно това, което подсказва името й: изпраща мощността на двигателя към четирите колела. Системата 4WD също обикновено включва раздатъчна кутия с понижаващи предавки, които се активират или от отделен лост, или от бутони (въртящи се селектори). Това увеличава въртящия момент на колелата и ви позволява да преодолявате труден терен при ниска скорост.
Такава система за задвижване на всички колела може постоянно да предава въртящ момент на четирите колела, а водачът може да изключи и свърже една от осите.
Някои модерни превозни средства с висока проходимост могат сами да решават кога една от осите трябва да бъде свързана или изключена, подобно на AWD система за задвижване на всички колела .
Какво означава AWD ?
AWD системите, като 4WD системите , също могат да изпращат мощността на двигателя към всички колела. По същия начин системата за задвижване на всички колела може да свързва или изключва една от осите. Но не винаги AWD системите позволяват на водача да се намеси в процеса на свързване-разединяване.
AWD превозните средства въртят само една ос през повечето време, завъртайки другите две колела, ако е необходимо, когато колата "почувства" подхлъзване на едно от задвижващите колела. В този случай към свързаната ос може да се предава различно количество въртящ момент (например от 10% до 50%).
За разлика от 4WD системата, AWD системите нямат раздатъчна кутия.
Техника или маркетинг
Трябва да кажа, че AWD системите постепенно заменят 4 WD системите , които са оборудвани с истински SUV. Можем да кажем това: първата система е добра на асфалт и скорости, а втората е добра на земята с премерено движение. Ето защо има кросоувъри (с AWD система ) и SUV (с 4 WD система ).
диференциали
Друго нещо, което отличава AWD система от 4WD система, е типът на използваните диференциали. В системата AWD , предназначена за активно шофиране, диференциалите могат да бъдат намерени не само на предната и задната ос, но и между осите (отговаря за процента на прехвърляне на въртящия момент към свързаната ос). В системите 4WD централният диференциал е рядкост , особено ако автомобилът е предназначен главно за шофиране извън пътя.
Трансферна кутия
Смятана от мнозина за една от ключовите отличителни черти на системата 4WD, трансферната кутия е допълнителен набор от редукторни предавки, който позволява на колелата да се въртят по-бавно при високи обороти на двигателя. Това значително подобрява проходимостта на автомобила извън пътя. AWD системите нямат раздатъчна кутия, така че не се представят толкова добре извън пътя.
Какво по-хубаво
Всичко зависи от това къде най-често се движи колата ви. Ако сте извън пътя, тогава определено се нуждаете от 4WD система с трансферна кутия. Ако обаче на асфалт и при високи скорости, когато е важно увереното сцепление, особено при лошо време и през зимата, тогава няма да намерите по-добра AWD система.