Мерцедес и Ситроен, Ферари и Астон Мартин: Европа може да се похвали с немалко култови автомобили, които и до днес будят възхищение не само у ценителите. Ето някои от най-легендарните, с най-красива визия, най-търсените:
Невероятно красив, но...
Легендарният модел 503 на БМВ е бил в производство само четири години - от 1956 до 1960. На европейските автосалони той жъне невиждани успехи и печели множество награди за дизайн. Но така и не успява да убеди Негово Величество Клиента - с изключение на малцина заможни ценители. И как да е иначе, след като в края на 1950-те години БМВ 503 е струвал колкото половин жилище.
Френската богиня
Ценителите говорят за него винаги в женски род - Ситроен DS (на френски Déesse означава "богиня"). Преди 60 години, когато е представена за първи път, "богинята" предизвиква истински фурор - заради футуристичния дизайн и иновативната технология: хидро-пневматичното окачване превръща пътуването в луксозно преживяване. Много държавни глави избират "богинята" за свой служебен автомобил.
Един легендарен агент и неговото БМВ
Моделът Z3 на БМВ излиза на пазара през 1995 година - и бързо се превръща в звезда. Причината: във филма "Златното око" Джеймс Бонд кара точно този модел, макар и само в две кратки сцени. Агент 007 кара модели на БМВ и в два следващи епизода на шпионската поредица, но друг автомобил е неговата запазена марка.
Автомобилът на Бонд
Астон Мартин печели световна слава именно благодарение на поредицата за Джеймс Бонд. Във филмите автомобилът е оборудван с най-причудливи технически нововъведения, като например седалка с катапулт. В "Голдфингър" Шон Конъри кара Астон Мартин DB5, който се появява и в "Скайфол" с актуалния изпълнител на ролята - Даниел Крейг. Във филма "Спектър" Крейг седи зад волана на новия Астон Мартин DB10.
"Патето"
Премиерата на Ситроен 2 CV е на Парижкия автосалон през 1948 година. Автомобилът е проектиран така, че да има само няколко основни функции: да се движи, да харчи малко и да е стабилен. Затова и до последно той е оборудван само с най-необходимото. Малкият автомобил, наричан гальовно "патето", слиза от конвейера преди 25 години.
Кралицата на кабриолетите
През 1963 година моделът 230 SL сменя легендарните 300 SL и 190 SL на Мерцедес. Дизайнерите му загърбват закръглените форми на неговите предшественици и създават един семпъл спортен автомобил, който доставя истинско удоволствие. Заради леко огънатия навътре покрив той получава прякора "Пагода". Днес автомобилът струва до 60 хиляди евро.
Легендарната "костенурка"
Култовият модел на Фолксваген, наричан в България "костенурка", е най-известният автомобил в света. Произведен е в над 21-милионен тираж, като от 1938 до 2003 година формата му остава почти непроменена.
Символ на една епоха
Трабантът е нещо като източната "костенурка" - автомобил за масово ползване с ниски производствени разходи и купе от пластмаса. Автомобилът добива истинска популярност в нощта, когато пада Берлинската стена. Ликуващи граждани на ГДР пресичат тогава със своите Трабанти границата с ФРГ (снимката е от легендарния пропускателен пункт "Чекпойнт Чарли" в Берлин).
Италианският красавец
Мнозина обичат да се шегуват, че ако едно Ферари не е червено, значи не е истинско Ферари. Но името Testarossa (червена глава) няма нищо общо с цвета на каросерията: клапаните на 12-те цилиндъра са винаги лакирани в червено, независимо от цвета на автомобила. Спортната кола е произвеждана от 1984 до 1996 година, като от нея има само 7 200 бройки.
"Паякът"
Алфа Ромео Спайдър е един от най-популярните роудстъри. В периода между 1966 и 1993 година "паякът" почти не се променя. Много ценители на ретро автомобилите го използват като инвестиция - добре поддържаният Спайдър не само държи цената, но и с времето поскъпва все повече.
Британски лукс
Ролс Ройс Silver Shadow от 1967 година: два тона елегантност и най-фина техника. Този автомобил ускорява до 100 км/ч за 11 секунди, а разходът му на бензин е около 22 литра на 100 километра. От модела на снимката са произведени само 500 броя. Днес цената му е около 50 хиляди евро, а нов Ролс Ройс, който харчи "само" 14 литра, струва 300 хиляди евро.
Източник: Дойче веле