От време на време в интернет може да се срещнат обяви за продажба на удивителни автомобили. В случая става дума за легендарна Лада 4x4, спечелила редица награди. Всъдеходът от СССР - ВАЗ-2121 (по онова време още Нива) е бил намерен в град Толиати в състояние, годно за реставриране и със съпровождащата го документация, доказваща неговото ярко състезателно минало.
Автомобилът е бил запазен в първоначалния си вид, като е били съхранени спонсорските рекламни атрибути, с които той е участвал през 1987 година в Ралито на Фараоните под управлението на Джеки Икс. Навигаторът тогава е бил Жан-Жак Пок.
Автомобилът е произведен през 1983 година (№ 7780ХЕ95), но сега за него се искат 7.9 милиона рубли (около 240 000 лева). Обявата е публикувана в "Юле.Авто".
Парите се искат не толкова за самия автомобил, а за историята, с която той е свързан. Той пет пъти е печелил първото място в ралита, провеждани в различни години, а да говорим за вторите и третите места просто няма смисъл. По време на египетското Рали на Фараоните през 1987 и 1988 година автомобилът е бил управляван от самия вицешампион от Формула 1 и победител в 24 часа на Льо Ман" Джеки Икс. Зад волана на този автомобил са седели такива известни спортисти, като Пиер Лартинг, Бернар Жиру, Рене Понт и Гастон Райе.
Пробегът на автомобила не е много голям - 10 000 километра, но трябва да се знае все пак в какви условия той е бил експлоатиран. Според документите, автомобилът е имал само два собственика.
"Тази кола е напълно достойна за зачисляване към категорията легендарни и музейните експозиции. Френската компания Lada Poch, оглавявана от Жан-Жак Пок, започнала да продава колите с нашата марка през 1977 година. Още през 1978 година Пок, който е фен на автомобилните състезания и съветските автомобили, е заявил две Ниви за ралито "Париж-Дакар". И двете са били почти серийни, но и двете са стигнали до финала. След това Пок постоянно модернизирал техниката, включвайки я за участие във всичките знаменити ралита. Сътрудничеството си с АВТОВАЗ той приключва едва в началото на 90-е години на миналия век. Във всеки случай това е много рядка кола с уникална съдба - сумата, която се иска за нея, за сериозните колекционери не е чак толкова голяма", казва редакторът от специализираното автомобилно издание "За рулем" Сергей Зиновьев.