Този малко известен автомобил Москвич "Турист" има странна съдба: изградени от фенове съществуват около дузина реплики от него, независимо от факта, че преди години са построени само два екземпляра!
В началото на 60-те години светът вече се е бил отдалечил от разрухата на Втората световна война и голямо разнообразие от модели коли за масовия потребител излизат на пазара. По това време автомобилът също така се е превърнал в общодостъпна стока във всеки смисъл - както в цената, така и в удобството.
Затова производителите търсели новите потребители, новите пазарни ниши. За водещите марки почти всеки семеен модел бил придружен от няколко допълнителни версии: спортна, компактен ван, купе, кабриолет или роудстър. И всичко те били охотно купувани и активно експлоатирани.
На този фон не е изненадващо, че за съветския "Москвич-408" (1964 г.), който се е продавал добре в Европа, местните дилъри поискали версия с отворен корпус. Още в самото начало било ясно, че това ще бъде нишов продукт, но за да се запази интересът към марката и стотици коли годишно биха били достатъчни. От завода производител МЗМА напълно се съгласили с този малък тираж, тъй като не желаели се инвестира много пари в създаването на серийно производство.
Интересното е, че някои европейски дилъри на "Москвич" със собствени сили удовлетворявали някои от своите желания. Например финландската компания Konela самостоятелно изработвала за своите потребители така наречените "туристически комбита" - комби с две (предни) странични врати. За това финландците са използвали товарните микробуси “Москвич-426” и “-427”.
Що се отнася до кабриолета на "Москвич", без покрив той значително е загубил твърдостта на корпуса и поради това заводските конструктори били принудени да укрепят дъното на машината. Обърнете внимание - вратите останали тези от седана, въпреки че заради комфортността на автомобила нямало да навреди да бъдат увеличени.
Рядък 25-годишен пикап Москвич е изминал 100 000 км, а изглежда като нов СНИМКИ
Различни технически иновации били тествани на тези автомобили, било експериментирано с горивни системи, със скоростни кутии, имало планове за инсталиране на двигател от Ford Cortina. Тази идея била предложена от търговците - временно, докато не бъде създаден нов мощен съветски 1,5-литров двигател - този, който по-късно ще бъде наречен УМЗ-412.
Всъщност и самите машини били експериментални. Например този "Турист", който бил син, имал алуминиеви части на корпуса: задни калници, врати и капак отпред и на багажника. Вторият екземпляр бил черно и бил създаден от стоманените части на обикновен седан.
Страничната стена на този кабриолет беше заварена от задно крило с фрагмент от арка и задна врата, въпреки че в серията се планирало да се вземе готова от товарния фургон. Една от характеристиките на Москвич "Турист" било предното стъкло с голям ъгъл на наклон, без заоблени ъгли.
Вижте как e изглеждал луксозният Москвич за Западна Европа СНИМКИ
А името на тази кола първоначално е било прякор - така са били наричани от създателите си по време на работата и тестването, вероятно като иронично съкращение от GT - Gran Turismo. Във фабричната документация тази версия на каросерията била наречена „спортно-туристически“ и „тип„ гранд туризъм “. Няколко оцелели снимки на кабриолета показват само стандартните табелки с 408, но няма нито думата „Турист“, нито буквите GT на колата.
Няма съмнение, че кабриолетът е бил успешна версия: интересен като дизайн, опростен технологично и, вероятно, евтин в цената. И за това не е станал сериен е виновен производственият капацитет на завода МЗМА.
Предприятието не е успявало да задоволи търсенето на местните и европейските потребители. 60 процента от москвичите отивали в чужбина, а освен това хиляди автомобилни комплекти били изпращани в Европа в контейнери за сглобяване в Белгия, така че технолозите и производствените работници така и не се съсредоточили върху кабриолета.
Вижте и реплики на Москвич "Турист":
Харесайте auto.blitz.bg и във Фейсбук, където ще намерите още много полезни и интересни четива за всеки!