Лади, Волги и Москвичи с пълно задвижване: 10 съветски quattro СНИМКИ

  • 09.12.2019 9:59 /
  • 6100 /
  • 0
Лади, Волги и Москвичи с пълно задвижване: 10 съветски quattro СНИМКИ

Редица години в Съветския съюз са смятали, че пълното задвижване е необходимо само за подобряванe на проходимостта. Но през 80-те години на миналия век се появяват първите руски "куатро".

Откакто светът през 80-те години се запознава с Audi quattro - спортно купе с четири задвижващи колела, епидемията от създаването на подобни автомобили се разпространява с колосална скорост. 

Audi обаче не е бил първият автомобил, произведен с пълно задвижване, на първо място, за пълзене из калта. Целта е била, по-скоро, по-голяма реализация на възможностите на мощния двигател и подобряване на управлението.

Моделът се е отличават с изключителни инженерни решения и усъвършенстване и на най-малкия детайл. 

След десетките фирми, които са започнали да се занимават с подобни конструкции, от идеята за пълното задвижване са се заинтересували, естествено, и съветските инженери. 

Специфичният руски пазар обаче (по-скоро неговата липса) от подобни идеи не се е интересувал. Въпреки това през втората половина на 80-те години на миналия век руските заводи постепенно започват да създават своите "куатро".  

ВАЗ-2108 4х4 (ВАЗ-29084)

Всичко започва, естествено, от ралитата - автомобилите от международната група. През 1988-а година в Толиати се построява ВАЗ-2108 4х4 (ВАЗ-29084). От "осмицата" в колата остава малко.

Двигателят с обем 1,85 литра и мощност от 150 конски сили се е намирал зад седалките и е задвижвал и четирите колела.

Естествено, за серийно производство тази конструкция нае е била пригодна. Впрочем, ако работата сериозно би стигнала до международна хомологация, партида от тези коли все пак би била произведена. 

Но това не се случва. 

Москвич-21416

Междувременно в АЗЛК са създали по-близка до ежедневния живот пълноприводна конструкция - Москвич-21416.

Първите прототипи са имали така наричаната свободна трансмисия - без междуосев диференциал и без блокировка. 

Онези, които са карали тези автомобили, си спомнят, че при хлъзгави пътни настилки, а понякога и просто с висока скорост, колите са се държали като неубоздани зверове. 

Работейки с британската фирма FFD върху варианти, в частност с виско съединител, АЗЛА се спира върху простите и евтини диференциали с повишено триене Quaife.

Автомобилът бил максимално унифициран със стандарта на Москвич. 

Отзад обаче колата била с независимо окачване със стойки, аналогично на това отпред.  

ГАЗ-3105 Волга

Не по-малко интересна е била Волга ГАЗ-3105- представителен автомобил, който е трябвало да замени Чайката. Новата Волга била връх на инженерната мисъл. V8 двигател с обем от 3.4 литра развивал мощност от 170 конски сили и работил в синхрон с петстепенна механична скоростна кутия.

Пълно задвижване - с възможност за блокиране на междуосевия диференциал. Задвижването на предния диференциал ставало чрез вътрешен вторичен вал на скоростната кутия.

ГАЗ-3105 показал добри резултати по време на изпитанията. Но онези, за които на първо място била конструирана скъпо струващата Волга - държавните чиновници, въобще не се интересували от родната продукция. 

Така, тиражът на ГАЗ-3105 не бил повече от около 60 автомобила. 

Lada Samara T3

Свой вариант на "куатро" за рали с външността на ВАЗ-2108 е създала и френската фирма Poch за състезанието "Париж-Дакар".

От съветската кола в Lada Samara T3 не останало почти нищо, освен външните черти и някои отделни елементи. 

Под капака бил монтиран двигател и възли на трансмисията от Porsche 959.

Двигателят е бил с обем 3.6 литра, мощността му е била около 300 конски сили. Намирал се е отзад. 

НАМИ-0290 Апелсин

Друг съветски спортен прототип е била рали колата НАМИ-0290 Апелсин.

Колата е била базирана на каросерията на ЗАЗ-1102 Таврия с няколко агрегати на Нива.

Като цяло, зад седалките бил монтиран двигател от ВАЗ-2106 с турбина, развиващ мощност от 120 конски сили.

Апелсин е един от знаците за бурното, както тогава е изглеждало, развитие на съветското автомобилно строене в средата на 80-те години на миналия век. 

Lada 4x4 Victory

Още в началото на 90-те години на миналия век на вълната на разцвета на руския тунинг фирмата от Толиати "Металлик-Квадро" създава ВАЗ-21099 Виктория (Lada 4x4 Victory).

Външно колата почти не се отличава от стандартния автомобил, колата обаче била снабдена с пълно задвижване от Volkswagen Golf.

Автомобилът е произведен само в няколко бройки. 

ИЖ-2126 4х4

В края на 80-те години с пълното задвижване се заема и ижевския завод. Първите опитни образци в началото на 90-те години на миналия век са направени от тунинг фирмата Норма-Авто.

Автомобилите са били проектирани с двигатели на ВАЗ или УЗАМ, към стандартната скоростна кутия са е добавяна оригинална раздатка. 

Отпред пък бил монтиран редуктор от Нива. В колата е бил монтиран и двигател от ВАЗ-21084 с обем 1.6 литра и мощност от 84 конски сили.  

Предвидени са два варианта за автомобила: за пътя без понижаващи предавки, и за офроуд - с двустепенна раздатка. 

През 1998 година е бил направен прототип дори и с двигател с мощност от 130 конски сили на Hyundai и с независимо задно окачване.

 

Пробвани са били всякакви варианти за скоростни кутии. 

Предвидена е била междуосева блокировка на диференциала, включвана с копче. 

В крайна сметка се е получило руско Subaru с максимална скорост от 180 км/ч.

Цената на Иж-а обаче се приближила,ако не до тази на Субари, то поне до тази на прилична чуждестранна кола. 

 

Москвич-2144 Иван Калита

За условно сериен може да се смята седанът на Москвич от 90-те години на миналия век, който в много малки количества е бил произведен с индекса 2144 с френски мотори на Renault с мощност от 112 и 145 конски сили с името Княз Владимир и Калита.

ГАЗ-3104

В ГАЗ към пълноприводната схема са се опитали да се завърнат в края на 90-те години, когато е бил построен опитният образец ГАЗ-3103. Но с това се е и приключило. 

Lada 111 GTi 2.0 4x4

Пълноприводното комби ВАЗ-21116-04 (Lada 111 GTi 2.0 4x4) е имало виско съединител в трансмисията, независимо задно окачване, дискови спирачки. 

Колата е била оборудвана с 2-литров двигател с мощност от 150 конски сили от Opel.

Създаден е и по-демократичен вариант — ВАЗ-21113-04 c руски двигател

Но автомобилът така и не става сериен. 

 

КОМЕНТИРАЙ