Продажбите на нови електромобили се увеличават всяка година, но месечните и тримесечните тенденции често се променят, създавайки несигурност относно това какво наистина се случва. Нов доклад от компанията за проучване на автомобили iSeeCars подчертава тези променливи модели на продажби, като в случая ще спрем вниманието ви на употребяваните електрически превозни средства, пише Факти бг.
Специалистите от iSeeCars анализират повече от 2.3 милиона нови и употребявани автомобили на възраст между 1 и 5 години, за да разберат пазара и откриват "значителна слабост" в търсенето на електрически превозни средства в сравнение с хибридите и превозните средства с конвенционално гориво.
Най-значимият от тези резултати е, че през октомври 2023 г. цените на употребяваните електрически превозни средства са намалели с 33.7 процента в сравнение с октомври 2022 г. Миналия октомври средната цена за употребявано електрическо превозно средство е била 52 821 долара. Този октомври тя е 34 994 долара.
В този контекст общите цени на употребяваните автомобили са намалели с 5.1 процента миналия месец, а средните цени на употребяваните хибриди са паднали с 9.6 процента, доста по-малко от спада от 33.7 процента в цените на употребяваните електрически превозни средства.
Електрическите автомобили се продават на пазара почти 1.5 пъти по-дълго от миналата година. През октомври 2023 г. са били необходими средно 52.4 дни за продажба на употребяван електрически автомобил и 29.2 дни за употребявана кола с ДВГ.
Това бележи значителна промяна спрямо миналата година, когато употребяваните електромобили бяха на пазара средно 37.5 дни, което показва значителен спад в търсенето.
Този процес се дължи на много неща, които се случиха напоследък. Производителите, като се започне от Tesla, започнаха рязко да намаляват цените, но след тези намаления цените на електрическите автомобили все още са по-високи от сравнимите автомобили с ДВГ.
Това несъответствие, съчетано с продължаващите опасения относно надеждността на инфраструктурата за зареждане, изглежда е причината за тази предпазливост на клиентите.
„Всичко от икономическите проблеми до нарастващата конкуренция между електромобилите допринася за низходящата тенденция [на употребяваните електромобили] “, каза Карл Брауер, изпълнителен анализатор в iSeeCars.
Употребяваните електромобили, чиито цени падат най-много, са по-стари модели. Първите пет употребявани автомобили с най-голям спад на цените са Nissan Leaf, Tesla Model 3, Chevrolet Bolt EV, Tesla Model X и Model S.
„Нормално е цените на по-старите модели да падат, когато пазарът се свива“, казва Брауър. „Повечето от моделите в този списък са представени преди няколко години и се нуждаят от редизайн, за да останат конкурентоспособни.“
Не само, че редизайнът е причина Производителите започнаха да обръщат внимание на бюджетни електрически коли. Актуализираният Model 3 Highland вече е пуснат и в Европа, а скоро се очаква да бъде пуснат и в Съединените щати.
Наследник на базирания на Ultium Chevrolet Bolt EV също е на път, като някои доклади предвиждат производството да започне през 2025 г. Освен това има модели като Volvo EX30 и Chevrolet Equinox EV, които потенциално биха могли да бъдат обещаващи за масово производство.
Според проучването най-дълго продаваните употребявани електрически автомобили, които не са произведени от Tesla, са Kia EV6, Ford F-150 Lightning, Polestar 2 и Volkswagen ID.4.
Въпреки това през октомври 2023 г. Rivian R1T беше най-бързо продаваното употребявано електрическо превозно средство, оставайки на пазара 35,5 дни. Chevrolet Bolt EV и EUV, заедно с Tesla Model 3 и Model Y, също са сред най-бързо продаваните употребявани електрически коли.