Защо батериите на електрическите коли са толкова скъпи

  • 21.09.2021 0:25 /
  • 2930 /
  • 0
Защо батериите на електрическите коли са толкова скъпи

Преди време Илън Мъск си постави за цел до 2023 година Tesla да представи електромобил на цена от 25 000 долара. Тази цена означава доста по-евтин модел от най-евтиния на компанията в момента. Или по-точно с 15 000 долара надолу, пише money.bg.

За да постигне това, компанията трябва да си гарантира значително по-ниска цена на батериите в автомобилите, като към момента те представляват около 1/3 от стойността на електрическите модели.

Но защо батериите за електромобилите са толкова скъпи?

Основно, причина за това е компонентите, от които са направени те. Тези модели използват същите презареждащи се литиевойонни батерии, които имаме в лаптопа или в мобилния си телефон. Само че те са доста по-големи от тях, обясняват от Bloomberg в свой анализ.

Най-скъпият елемент в производството им е катодът - един от двата електрода в тях, които съхраняват и освобождават енергия. А суровините, от които се прави той, са доста скъпи. Това са кобалт, никел, литий и манган. 

Колко всъщност струват те?

В момента средната цена на батерията за типичен електромобил е около 6300 долара. Въпреки това през последните години батериите поевтиняха доста - с 89% за изминалото десетилетие. Все още обаче цената е над необходимата от 100 долара на киловат час, която би изравнила по стойност електромобилите с традиционните автомобили.

Прогнозите са, че цената им ще продължи да пада през следващите години.

Какво ще доведе до поевтиняването на батериите?

Основният фокус на производителите в момента е да заменят някои от настоящите компоненти в батериите с други, по-евтини. Основно това се отнася за кобалта, който може да бъде заменен от никел. А той от своя страна идва на по-ниска цена, като в същото време има свойството да съхранява повече енергия.

Но тук има една уловка защо производителите не са направили тази смяна досега. Тя е свързана с това, че кобалтът не прегрява така, както никелът. И следователно при него няма такава опасност да се запали лесно.

Другият вариант е кобалтът да бъде заменен от литиево-железни фосфатни клетки, за които обаче се смята, че работят по-слабо от кобалта. Но при тях са възможни модификации, които могат да променят това.

Кои са най-големите производители?

Азия е лидер в производството на литиевойонни клетки, като тя осигурява 80% от капацитета на пазара. Най-голямо производство през 2020 година има китайската CATL, която е отговаряла за 1/3 от продажбите през този период. След нея са корейската LG Energy Solution и японската Panasonic. В САЩ лидерът е джойнт венчъра на Tesla и Panasonic, а в Европа - Northvolt.

КОМЕНТИРАЙ