Удрят търговията с употребявани части за автомобили с безумни промени в Наредбата за излезлите от употреба моторни превозни средства, които са пуснати за обществено обсъждане от Министерство на околната среда, пише Труд бг
В практиката се констатират множество случаи на извършване на дейности по съхраняване и разкомплектоване на моторни превозни средства (МПС-та) в частни имоти, посочват авторите на промените. Честа практика е хора да купуват стари автомобили и да ги продават на части. Целта на предложените промени е тази практика да бъде прекратена.
В момента за “излязло от употреба моторно превозно средство” се счита автомобил с прекратена регистрация, който се намира върху имот - държавна или общинска собственост, повече от три месеца след датата на прекратяване на регистрацията. Както и автомобил, на който не е подновен стикерът за минат технически преглед и се намира върху държавна или общинска собственост.
Промените в наредбата предвиждат за “излязло от употреба моторно превозно средство” да се счита всеки автомобил два месеца след дерегистрацията му, дори да се намира в частен имот.
Както и автомобили, които три месеца след крайната дата не са минали технически преглед, дори да се намират в частен гараж. За излезли от употреба МПС-та ще се смитат и автомобили с липсващи или увредени основни компоненти, чиято липса или повреда възпрепятства употребата им по първоначално предназначение, гласят промените.
В проекта на наредба не е уточнено какви са тези липсващи и повредени компоненти, което дава възможност за доста широко тълкуване. Например може да се окаже, че дори един автомобил да е регистриран и да е минал технически преглед, ако е без гуми, или пък е ударен и предницата му е смазана, ще се счита за отпадък, дори да се намира в частен имот.
Любопитно е, че според предложените промени в наредбата всеки автомобил с липсващи или увредени компоненти ще се счита за отпадък, без да има срок, в който да бъде ремонтиран. Излиза, че дори на нов автомобил, ако му откраднат гумите, на следващия ден може да бъде обявен за излязъл от употреба и за отпадък.
Собствениците на излезли от употреба МПС-та са длъжни да ги предават на площадки за събиране и съхраняване или в центрове за разкомплектуване, гласят и сегашните текстове от наредбата. Но досега стари автомобили можеше да стоят в частни имоти, ако не се карат и съответно не са минали технически преглед.
С промените, старите автомобили, които не са минали технически преглед, дори да са в гаража или в двора на собственика, трябва да бъдат предадени на лицензирани площадки за събиране и съхраняване или в центрове за разкомплектуване. Дори предаването на стар автомобил на лице, което няма такъв лиценз, ще бъде забранено.
В мотивите си за предложените промени в наредбата авторите обясняват, че със сегашната практика стари автомобили да бъдат продавани за части има риск от замърсяване на околната среда, като негодни за употреба части бъдат изхвърляни на нерегламентирани за това места. Но риск някой да изхвърли боклук на нерегламентирани места винаги има, има риск човек да хвърли бирената си бутилка в парка, но този риск не е довел до забрана на продажбата на бира.
В Закона за управление на отпадъците е записано, че на гражданите се налагат глоби от 300 лв. до 1000 лв., ако не предадат излязло от употреба моторно превозно средство на площадки за временно съхраняване или в центрове за разкомплектоване или не го съхраняват на имот, негова собственост. Тоест в момента човек може да пази стария си автомобил, стига да не го държи на обществено място, където заема паркомясто.
Но с промените в наредбата вече няма да има значение дали старият автомобил, който не се използва, е на обществен паркинг или в частен гараж. И отново на собственика ще може да бъдат налагани глоби от 300 лв. до 1000 лв., ако автомобилът, който не е минал технически преглед, не бъде предаден за скрап или в лицензиран център за разкомплектоване.
Предвиждат субсидии за предаване на скрап на дизели, забраняват вноса на много стари коли
Вносът на твърде стари автомобили ще бъде забранен, предвижда проект на Интегриран план за енергетика и климат, който е подготвен от Министерство на околната среда.
В страната ще може да бъдат внасяни само автомобили с еко стандарт “Евро 4” или по-висок, предвижда документът. Този стандарт беше въведен и за бензиновите и за дизеловите автомобили от 1 януари 2005 г. Това означава, че ще бъде забранен вносът на 20-годишни или по-стари автомобили.
В изпратения в Брюксел документ е записано, че изискванията за нормите на вредни емисии от автомобилите ще важат не само за първоначална регистрация, а и за последваща продажба и регистрация. Това означава, че собственик на 20-годишен автомобил няма да може да го продаде на друг човек в страната.
Вариантите за човек, който смени 20-годишната си кола с по-нова, ще бъдат или старият автомобил да бъде продаден на дилър, който да го изнесе за страна извън ЕС, или да бъде даден за скрап. Като в документа е предвидено, че може да дават субсидии при предаване за скрап на стари дизелови автомобили.
Подготвен е нов регламент на ЕС: Брюксел иска да ползваме повече употребявани части, забраняват износа на коли, негодни за движение
Докато търговията с употребявани части за автомобили в България ще бъде ограничена, Европейската комисия иска да насърчи повторното използване на авточасти. За целта е предложен нов Регламент относно управлението на излезлите от употреба превозни средства.
В мотивите към регламента пише, че “мерките за стимулиране на пазара на употребявани резервни части ще направят тези части по-достъпни за потребителите. Те са значително по-евтини от новите. Това ще направи поддръжката на автомобилите по-достъпна и ще удължи живота им”.
За да бъде стимулирано използването на употребявани части проектът на регламентът на ЕС препоръчва намаляване на ставката на ДДС за тях, както и задължение в сервизите да предлагат на клиентите ремонт както с нови, така и с употребявани части.
В предложението за нов регламент е посочено, че само превозни средства, изправни за движение - леки автомобили, микробуси, камиони и автобуси, ще бъдат разрешени за износ от ЕС. Целта е да бъдат използвани излезлите от употреба МПС-та - някои части да бъдат повторно използвани, а останалите да бъдат рециклирани, така че ценните материали отново да влязат в употреба.
ЕС е най-големият износител на стари автомобили. През 2020 г. употребяваните превозни средства, изнесени за трети страни, са 870 хил. броя на стойност 3,85 млрд. евро.
Повечето автомобили се изнасят за Африка, Източна Европа, Азия и Близкия изток. Излезлите от употреба превозни средства се считат за опасен отпадък и техният износ от ЕС към страни извън Организацията за икономическо сътрудничество и развитие е забранен, но това не е така за употребяваните превозни средства, които официално не са достигнали етапа на отпадъци. За да се справи с проблема, предложеният регламент ще позволи само превозни средства, изправни за движение, да бъдат изнасяни от ЕС.