За първи път чухме категорично негативни мнения за хибридите преди около дванадесет години от представители на немската школа. На една от презентациите ръководителят на инженерната група на Audi призна, че мрази хибридите и ги смята за задънена улица в развитието на автомобилната индустрия, пише Факти бг.
Но тогава скептичното отношение към японското ноу-хау изглеждаше като мърморене на консерватори. Сега обаче ни се струва, че имаше известна истина в думите на представителите на известната немска марка.
Основното предимство на хибридите е тяхната магическа ефективност. Производителите заявяват консумация на нива от 3.5 литра и дори 1.5 литра от същия бензин, който използват стандартните коли с ДВГ на 100 километра. Но чудеса, както е добре известно, не се случват.
Необходима е еднаква енергия, за да задвижите кола с определена маса от място, независимо дали е хибридна или не. Енергията може да бъде получена от гориво или от контакта. Следователно plug-in хибридът ще превъзхожда бензиновите коли по отношение на консумацията само ако водачът го захранва с електричество чрез жици.
Но у нас все още няма много станции за зареждане. А кабел от осмия етаж е меко казано неудобно. И кой би си помислил след тежък ден с куп торби от супермаркета да си играе с жиците половин час? Хората оставят колата пред входа и хукват към дома при децата. Така шансовете на хибрид и двигател с вътрешно горене са изравнени.
Второто предимство на хибрида е по-високата ефективност на силовия тракт. Приблизително 5-7% от енергията може да се съхранява в батериите по време на рекуперация. Но това увеличение е полезно само в ограничен брой случаи. Например, електричеството е полезно за пътуване в задръствания.
Но при напълно заредена батерия енергийният резерв е достатъчен за най-много 15-20 минути, а след това „каретата“ се превръща в „тиква“, тоест хибридът става обикновен автомобил.
Цялото натоварване пада върху неговия бензинов агрегат, а динамичните характеристики на незареден хибрид са значително по-лоши от тези на конвенционалните автомобили.
Например Toyota Prius тежи 1405 кг, а Toyota Corolla, сходна по отношение на потребителските си качества, тежи 1240 кг. Хибридният двигател трябва да тегли не само колата, но и тежък придатък под формата на 50-килограмов електрически мотор и 100-килограмова батерия. В резултат на това разходът на гориво в реални условия на работа и дълги разстояния е почти еднакъв за двата автомобила - 7-8 литра.
Въпреки декларирания ресурс от 300 000 км, хибридната инсталация е много капризна. Електрическият мотор обикновено се намира вътре в скоростната кутия, което означава, че трансмисията работи при много по-високи термични натоварвания, което изисква хибридите да ползват специално масло и сервизни интервали, намалени наполовина.
Инверторът управлява "електроцентралата", която също се нагрява много и има нужда от допълнително отвеждане на топлината. В противен случай електронните платки, струващи няколко хиляди лева, изгарят. Батерията също така изисква охлаждане през лятото и отопление в студено време.
В резултат на това Prius и Lexus RX400h вече имат две охладителни системи, които са склонни да се развалят два пъти повече.
Но основният проблем остава, разбира се, животът на батерията, който рядко надвишава 8-10 години, след което цялата плоча на батерията постепенно се превръща в баласт. А нова струва много, прекалено много
Хибридът е лесен за "убиване" и извън пътя. Ако погледнете под някой хибриден кросоувър, излизал извън асфалта, можете да видитесериозни щети по батерията. Всяко силно въздействие от камъни под колата заплашва с фатални щети, включително пожар. А и хбридните превозни средства обикновено са по-скъпи за възстановяване след инцидент.
В допълнение, подобни повреди могат да не се отразят на динамиката на колата веднага, но те са отворени за сняг, кал и вода. Електриката ръждясва, контактите изгниват и ток тече към кутията, причинявайки късо съединение. В резултат на това защитата изключва цялото задвижване и колата трябва да бъде натоварена на пътна помощ.
Като цяло, за да видим бъдещето в хибридите, е необходимо да си затворим очите за недостатъците им. И защо ви трябва този доста по-скъп хибрид?
За хората, любители на конспиративни теории може би ще представлява интерес да разгледате списъка със заболявания на машинистите на електрически локомотиви и съществуващите санитарни изисквания за техните условия на труд. Накратко, седенето върху източника на силно електромагнитно поле не винаги е полезно.