За 3 месеца: "Гражданската" мина 280 лева, от януари скача с още

https://auto.blitz.bg/novini/za-3-mesetsa-grazhdanskata-mina-280-leva-ot-yanuari-skacha-s-oshche Auto.blitz.bg
За 3 месеца: "Гражданската" мина 280 лева, от януари скача с още

Ново увеличение на цената на застраховката „Гражданска отговорност“ през последните три месеца изненада клиентите на половината от застрахователни компании, съобщава „Монитор“. През последните 90 дни абсолютно всички компании са оскъпили полиците си, но ако при половината цената се е повишила с едва няколко лева, то при четири компании ръстът е от 10 до 25 на сто повече. Най-драстичното увеличение е от 80 лева, а средната цена на задължителната застраховка е 280 лева, или с над 100 лева повече от началото на годината.
 
До 2017 г. цените на задължителната застраховка не само не растяха, но и дори се понижаваха при някои компании заради голямата конкуренция. Посоката обаче се обърна от тази година и ако средната цена за кола с двигател до 2000 куб. см и опитен шофьор през 2017 г. бе около 180 лв., сега е почти със 100 лв. отгоре. Повече ще плащат шофьорите не само в столицата, която е най-рисковият град, но и във всички области, където цената е с около 30 лева по-ниска от София. Причините, които може да се изброят за поскъпването на застраховката, са решението на Върховния касационен съд (ВКС) за по-широк кръг на роднини с право на обезщетение, доклада на финансовата комисия за събраните премии и фалита на кипърското дружество „Олимпик“.
 
Застрахователни брокери и агенти предупреждават свои клиенти, че до Нова година цените ще се запазят, но след Нова година цената на полицата ще скочи с 10 на сто. Ако новата система „бонус-малус“ за определяне на цената на застраховката „Гражданска отговорност“ бъде приета след нейното обсъждане, базовата цена на задължителната застраховка ще бъде в рамките 350 лева, коментираха представителите на застрахователния бранш пред „Монитор“.
 
При „бонус-малус” идеята е, че лошите шофьори ще плащат до плюс 400%, добрите шофьори до минус 25%. Само че 25% по-малко премия ще бъдат достигнати след шест-седем години, ако не си направил нито едно нарушение. Мнозина обаче попитаха защо малус точки ще се пишат и на автомобилите. „Основният принцип, по който трябва да работи, е на базата на собственика, т.е. аз притежавам една кола и оттук нататък пътнотранспортните произшествия и наказания се пишат на моя сметка, независимо от това кой управлява колата. Ако под някаква форма малусът не бъде прикачен и към автомобила, начинът за заобикаляне на системата би бил много по-лесен”, обясни Николай Петров, началник на отдел в "Застрахователен надзор” в Комисията за финансов надзор, пред Нова тв вчера.
 
Шофьорите са наказани само ако са собственици или сключват „Гражданска отговорност”. „Системата ни е направена така, че ако вие цял живот карате чужди автомобили и нямате собствен, вие никога няма да усетите системата „бонус-малус”, защото никога няма да сключите "Гражданска отговорност". Но ако законът не ви позволява да карате автомобил, без да сте вписан в неговия регистрационен номер, не би могло да бъде направено така, т.е. ние не можем да създадем 100% справедлива система в ситуация, в която обстоятелствата са несъвършени“, уточни Петров.
 
Тълкувателното решение на ВКС за по-широк кръг на роднини с право на обезщетение също даде възможност за ръст на цените през последните месеци. По данни на Асоциацията на българските застрахователи (АБЗ) за 3 месеца от решението на ВКС до момента подадените претенции са 318, от които 145 са постъпили по съдебен, 173 по доброволен ред. По тях 728 наследници са от новия кръг и исковете са на стойност 100 млн. лева. „Темповете на искане на обезщетения ще се засилват, колкото по-широк става дебатът“, прогнозира Нестерова през миналата седмица и допълни, че застрахователите се плашат от широкия кръг на претендиращи - баби и дядовци, внуци, лели и чичовци.
 
Но данните се използват от застрахователите за спекулация коментира адвокат Деян Николов, който се занимава със застрахователно право. „Сега всички тези прогнози, които ги правят и заради които искат да бъдат прокарани тези законови промени, ги правят на базата на предявени претенции към тях. Но това, че е предявена претенция от някой, не значи, че ще му бъде изплатено обезщетение или че съдът ще му уважи иска. Голяма част от тези претенции няма да бъдат уважени“, смята Николов. Защото тълкувателното решение на ВКС е, че по изключение ще се присъжда обезщетение на братя, сестри, баби и дядовци, а те ще бъдат една много малка част от всичките тези претенции, допълни адвокатът.
 

Горещи

Коментирай
1 Коментара
Един от народа
преди 6 години

Тези от ВКС нормални ли са да разрешават хора от 2-ро 3-то и т.н. родствена връзска да имат претенции за обезщетение при автопроизшествие на техен близък.Какви са тези дивотии.Ако това стане много коли ще бъдат спрени от движение и няма да видят и стотинка.Те не знаят ли ,че лакомо дупе гладно сере.

Откажи