В надпреварата за спечелване на клиенти автомобилните производители често се стараят да обновят дизайна на своята продукция, провокирайки с това изкуствено остаряване на едни или други дизайнерски приоми, което на свой ред предизвиква остаряването на определени модели.
Но някои коли са по-неподатливи на стареене, отколкото конкурентите.
Прости и достъпни, без алтернатива, те се произвеждат десетилетия наред.
Пример за това е автомобилът Волга 3102, произвеждан от 1981 година и спрян от производство едва през 2008 година поради морално остаряване на модела.
В ГАЗ обаче са се отказали от Волга-та не толкова заради остарялата конструкция, колкото заради дизайна.
Загледайте се в 3102. Моделът изглежда като автомобил от миналия век и при това не от много красивите. Какво са си мислили в ГАЗ? Защо не са направили фейслифт?
Да, мислили са, имало е опити за фейслифт на 3102.
ГАЗ-НАМИ-3102 "Волга-Престиж" е един от най-удачните опити за това.
Още в средата на 90-те години на миналия век в ФАЗ са разбрали, че 3102 изглежда като призрак от отминала епоха и са решили да поверят разработката на фейслитфа на НАМИ.
В НАМИ на базата на ГАЗ 3102 са изготвили концептуална кола с името Волга-Престиж.
Всичките панели на каросерията са били направени от фибростъкло. Разработката на НАМИ обаче не се получила оригинална. Дизайнът на Волги-Престиж напомнял на модел на Jaguar от 90-те години.
Като цяло, цялата кола изглеждала така, сякаш Волга-та е глътнала Jaguar-а.
Резултатът е бил ужасен?
Въобще не. Дизайнът сякаш е правен от обикновен любител на автомобилите, но НАМИ са успели да направят нещо, което до сега никога не бе постигано от ГАЗ - да замаскират наследството на Волгата.
Както казваше Джереми Кларксън: "Генетически човек na 98% прилича на халибат (вид риба), но точно останалите 2% ни правят хора. 2-та процента генетика на Jaguar са превърнали Волга-та в нов автомобил. При това як".