Спорът между феновете на атмосферни двигатели и привържениците на турбо агрегати изглежда вечен. Всяка „противоположна“ страна привежда своите аргументи. А някои от тях са свързани с предстоящата криза. Сега решихме да съставим списък с приоритети, които предоставят високотехнологичните двигатели с турбо компресор, пише Факти бг.
Турбо двигателят получава въздух, компресиран от компресор под налягане на входа на цилиндрите. Следователно във всеки цилиндър ще влезе повече въздух от този на атмосферния мотор.
И колкото повече въздух, толкова повече кислород. Това означава, че ще изгори по-добре горивната смес с наличие на по-малко гориво в нея, тоест мощността ще бъде по-висока, а разходът - по-нисък. Това е първото предимство на мотора с компресор - повече мощност. Турбината може да я увеличи с от 20 до 90%. Всичко зависи от степента на форсиране и задачите, поставени пред инженерите.
И където има мощност, има и въртящ момент. При двигател с компресор именно пиковият момент е по-стабилен. Вече писахме по-горе, че в такъв двигател турбината се занимава с пълнене на цилиндрите, а електрониката управлява турбината.
Тоест става възможно да се подаде необходимото количество въздух за ефективно изгаряне на сместа. В резултат на това се появява добре познатата различна крива, при която пиковият момент е наличен още от по-ниски оборотни режими. Такива характеристики позволяват на двигателя да ускорява автомобила по-бързо, което увеличава удоволствието от шофирането.
Третият плюс е, че двигателите с компресор са не само по-мощни, но и по-икономични. Това е така, защото двигателят е по-компактен, тоест по-лек, а освен това дърпа превъзходно от ниските обороти. Тоест при ниски скорости той има по-скромни енергийни загуби и по-висока ефективност от атмосферния.
Продължаваме напред. Известно е, че всички двигатели се запушват със сажди с течение на времето, така че трябва периодично да се „издухат“. Тоест да се движите, например, по магистралата, за 30 минути с висока скорост. Това е особено вярно за атмосферните мотори.
Но това се отнася за "турбото" в по-малка степен. Двигателят вече е достатъчно натоварен, процесите на горене са по-бързи, следователно степента на замърсяване е много по-малка. И тъй като двигателят е по-чист, тогава няма нужда да харчите пари за различни добавки, които сега също са поскъпнали.
Нека поговорим и за надеждността, която е много важна, особено за нашия остарял авто парк. Тук има много спорове. Мнозина се страхуват от турбо двигатели, тъй като ресурсът на системите за налягане е малък. Обикновено това са 120 000 - 180 000 км, след което турбината трябва да бъде сменена или ремонтирана. Сега обаче пробег от 100 000 км вече се счита за приличен. Спрямо тази цифра на километража много части по колата изискват смяна, а по каросерията се появява ръжда.
Затова собствениците на Запад бързат да се отърват от такава кола. Тоест, оказва се, че турбината може никога да не изисква внимание, така че страховете са преувеличени. А ако двигателят има компресор с механично задвижване, тогава като цяло е много трудно да го счупите. За съжаление този дизайн се използва все по-рядко, но това вече е маркетинг, който не е свързан с технологиите.