"Преобразуването на дизелови автобуси в електрически е не само впечатляващо от технологична гледна точка, но и нещо много смислено и полезно за всички", казва шефът на фирма "Elerra" от германския град Ерфурт Ханс-Георг Херб. Тя се е специализирала в преустройването на бензинови и дизелови автомобили в електрически. „Изглежда просто, но всъщност е високотехнологична дейност", добавя той, цитиран от "Дойче Веле".
В зависимост от капацитета на батерията, преоборудването излиза между 300 и 340 хиляди евро за автобус. Но си заслужава, тъй като един нов електрически автобус струва двойно повече, уверява Херб.
Интересът към трансформирането на стари автобуси и превръщането им в електрически според нормите на ЕС е огромен.
Само в Германия около 3000 автобуса годишно трябва да бъдат подменяни с нови електрически, а в ЕС – над 15 000 на година. А големите фирми изостават с производството на електрически автобуси, които са много търсени, тъй като тяхната поддръжка е много по-лесна, а задвижването им с електричество е с до 60 процента по-евтино.
Вграждането наелектромотори принципно е възможно при всички видове автомобили. Процедурата включва отстраняването на двигателя с вътрешно горене и на скоростната кутия на автомобила и подмяната им съответно с електромотор и батерия.
Отделно от това е необходима и нова електроника, която инженери разработват специално за всеки различен модел. При по-старите автомобили преоборудването излиза от 10 000 евро до няколко пъти по толкова в зависимост от колата, казва Херб и дава пример с лимузина Ягуар Даймлер от 1993 година, чието преустройство е излязло 60 000 евро.
Той обаче е честен и казва, че превръщането на ретроавтомобили в електрически е неизгодно от чисто икономическа гледна точка, защото те много по-рядко се карат. При тях преоборудването в електрически е по-скоро хоби. По подобен начин стоят нещата обаче и при обикновените леки коли.
Херб е получавал запитвания например от собственици на Фолксваген Поло. На тях той отговаря, че много по-евтино би им излязло да си купят нов електрически Фолксваген E-Up. Освен това е за предпочитане фабрично произведеният електромобил пред този, в който допълнително са били монтирани електромотор и батерия.