Никога не беше обявен официално, макар да се разработваше в продължение на цяло десетилетие. Сега също толкова неофициално спира да съществува.
Става въпрос за мистериозния "Проект Титан" на Apple за създаване на електромобил, който мнозина очакваха да преобърне с главата надолу автомобилната индустрия.
От технологичната компания не потвърждават информацията. Само че според различни медийни източници главният оперативен директор на програмата Джеф Уилямс и неговият заместник Кевин Линч са уведомили голяма част от служителите, че най-скъпият проект на компанията се прекратява, пише "Уебкафе".
Отговорните за софтуера няма да загубят работата си, а ще бъдат прехвърлени към звеното за развитие на изкуствен интелект под ръководството на изпълнителния директор Джон Джанандреа. Тези служители ще се фокусират върху генеративни AI проекти, които стават все по-ключов приоритет за компанията.
От друга страна експертите по хардуер най-вероятно също ще могат да се прехвърлят в други отдели, според Bloomberg. Със сигурност ще има съкращения обаче.
Слухове за електромобила на Apple ту се засилват, ту отшумяват, като за първи път за него се чува през 2014 г. Тогава става ясно, че компанията работи по "Проект Титан", който до края на миналата година обединява в себе си около 2000 души.
Според различните изтекли информации колата първо трябваше да бъде с възможност за изцяло автономно управление. Apple получиха официално разрешение от щата Калифорния за тестове на автономна технология за автомобил и дори придобиха стартъпа Drive.ai, специализиран в развитието на такива технологии.
Впоследствие се оказва, че задачата е твърде амбициозна и от Apple по-скоро ще се задоволят с частично автономен електрически автомобил. Премиерата му първо трябваше да е през 2026 г., но след това бе преместена за 2028 година, отново според Bloomberg.
Очевидно е, че и това се е оказала твърде трудна задача, а решението изглежда логично.
От една страна се наблюдава глобален спад на ръста при продажбите на електромобили през 2023 г. и драстично намаляване на цените на Tesla, които накараха някои големи автомобилни производители като Mercedes, Volvo, General Motors и други да преработят стратегиите си за производство на електромобили.
От друга страна технологиите с изкуствен интелект предизвикват истински бум и пренасочването на стратегически ресурси в тази посока изглежда доста по-логично за една компания, която има десетилетия опит в развиването на софтуер и хардуер.
Вероятно в Apple са преценили, че въпреки инвестираните милиарди до момента, не си заслужава тепърва да стъпват в толкова рискова и изпълнена с твърде много играчи индустрия, която в момента прилича на Дивия запад.
Специалисти назоваха най-добрите компактни електромобили за града СНИМКИ
Навлизането на технологична компания в производството на електромобили не става лесно и изисква партньорства с редица други производители, който да предоставят ноухау и технологии.
Досега е имало само и единствено слухове за потенциални партньорства с корейски производител на батерии, американски стартъп производител на автомобили и други. През 2021 година дори е имало първоначални разговори с Hyundai за използване на завод на Kia в щата Джорджия.
Няма обаче нито едно подписано споразумение. Това по всяка вероятност е оставило Apple повече или по-малко сами да развиват автомобил от нулата. Създаването на прототипи не е трудно и със сигурност такива има.
Само че оттам нататък серийното производство изисква мощности, с каквито Apple не разполага.
За последно слуховете от началото на тази година говореха за преговори с европейски автомобилни компании. Ако действително е имало такива, явно са се провалили, което се е оказало и последния пирон в кочвега на "Проект Титан".
Тестваха Tesla Cybertruck дали е водоустойчива и справя ли се с водни препятствия ВИДЕО
За разлика от Apple, в Азия технологичните гиганти изглеждат доста по-ефективни в действията си да влязат в автомобилната индустрия.
В Япония още през 2022 г. Sony създаде съвместно предприятие с Honda за автомобилния бранд Afeela и само година по-късно бе представен първият прототип на луксозен електрически седан с полуавтономно управление. Очаква се колата да излезе на пазара през 2026 г.
Недалеч от там в Китай имаме Huawei, Xiaomi и Baidu, които също работят с местни традиционни производители на автомобили и вече показаха публично своите проекти.
Със сигурност Apple са объркали ужасно много нещо по пътя си, но поне излизат от играта преди да е станало твърде късно.
Или не съвсем. Може и да не направят свой автомобил, но ще запазят достатъчно влияние чрез соя CarPlay интерфейса, който позволява връзка между информационната система на автомобила и всяко iOS устройство.
В момента CarPlay се използва в над 800 модела и със сигурност тази цифра ще става по-голяма с навлизането на все повече електрически коли. Дори и да не са Apple.