Собствениците на тези коли ще плащат по-скъпи винетки

Според организацията е необходимо да се предвиди механизъм за идентифициране на подобни превозни средства

https://auto.blitz.bg/novini/sobstvenicite-na-tezi-koli-shte-plashtat-po-skapi-vinetki Auto.blitz.bg
Собствениците на тези коли ще плащат по-скъпи винетки

Европейският център за транспортни политики внесе официално предложение до премиера, министъра на регионалното развитие и благоустройството, както и до редица неправителствени и браншови организации с искане за преразглеждане на планираното увеличение на винетните и тол таксите в България. 

Според тях преди всяко поскъпване е необходимо да се решат съществуващите проблеми в системата за събиране на пътни такси, за да се гарантира справедливост и ефективност.

Предложение за запазване на винетните такси за физически лица

Според предложението винетните такси за лични автомобили трябва да останат непроменени, за да не се увеличава финансовата тежест върху домакинствата. Настоящите цени са:

  • Годишна винетка – 87 лв.
  • Тримесечна винетка – 48 лв.
  • Месечна винетка – 27 лв.
  • Седмична винетка – 13 лв.
  • Уикенд винетка – 9 лв.

Корекция за фирмените автомобили

За разлика от физическите лица, юридическите лица могат да се възползват от данъчни облекчения, което според Центъра оправдава леко завишение на винетните такси за фирмени автомобили. Предложените нови цени са:

  • Годишна винетка – 120 лв.
  • Тримесечна винетка – 68 лв.
  • Месечна винетка – 47 лв.
  • Седмична винетка – 23 лв.
  • Уикенд винетка – 19 лв.

Мотиви за разграничение между физически и юридически лица

  1. Данъчни облекчения – Фирмите могат да приспадат разходите за винетки от данъчната си печалба, докато физическите лица не разполагат с подобни възможности.
  2. По-справедливо разпределение на тежестта – По-високите такси за фирмените автомобили ще осигурят по-равномерно разпределение на финансовата тежест.
  3. Стимули за устойчив транспорт – Увеличението може да насърчи фирмите да оптимизират използването на автопарка си и да инвестират в по-екологични превозни средства.

Контрол върху автомобили с търговска употреба

Центърът предлага и по-стриктен контрол върху автомобили, които са регистрирани на физически лица, но фактически се използват за търговски цели. Примери за такива са учебните автомобили и коли, отдавани под наем, които генерират приходи.

Според организацията е необходимо да се предвиди механизъм за идентифициране на подобни превозни средства, за да се избегне нелоялна конкуренция и да се гарантира равнопоставеност.

Тол таксите: искане за отлагане на увеличението

Що се отнася до тол таксите, Центърът настоява планираното увеличение да бъде отложено. Основните причини са:

  • Технически проблеми в системата, които водят до несправедливо санкциониране на превозвачите.
  • Загуби за държавата поради ниска събираемост и пропуски в контрола.
  • Необходимост от реформи, преди да се налагат допълнителни финансови тежести на транспортния сектор.

Предложение за по-ефективен контрол

Центърът предлага използването на екологичния стикер като идентификатор за автомобилите, което ще позволи:

  • По-прецизен контрол върху плащането на тол таксите.
  • Минимизиране на възможностите за заобикаляне на системата.

Според организацията, преди да се въвеждат по-високи пътни такси, е необходимо първо да се гарантира ефективността на системата и справедливото разпределение на разходите между гражданите и бизнеса.

 

Горещи

Коментирай