Като потребители, ние често се сблъскваме с лъжи. Например, производителите на салами вместо соя пишат, че в продукта има месо, производителите на сладолед вместо мляко слагат растителни мазнини. Списъкът може да е безкрайно дълъг и той, за съжаление, засяга не само хранителните продукти, но и други вещи и техника. Но когато става дума за не много скъпа стока, ние просто се примиряваме с факта, че продукта не е качествен и следващия път просто не си го купуваме.
Представете си обаче ситуацията, когато вие избирате скъпа вещ, пестили сте за нея много време, а се оказва, че тя не съответства на параметрите, обявени от производителя.
Как ще постъпите?
Героят в тази история е решил да не си замълчи в такава ситуация, а да си потърси правата в съда, за да накаже недобросъвестния продавач. При това той го прави по блестящ начин.
Зелко Брегович въобще не можел да си представи идеалния живот без личен автомобил. Неговата стара кола от 2008 година обаче изразходвала твърде много гориво, затова и шофирането ѝ не било по джоба на Зелко. Тогава мъжът започнал да се вглежда в други, по-икономични автомобили. Той проучил характеристиките на стотици автомобили, обиколил много автомобилни салони, за да си избере най-подходящата. И в крайна сметка намерил онова, което търсел.
Колата мечта се оказала Mitsubishi MQ Triton.
На предното стъкло на транспортното средство била залепена лепенка с разхода на гориво, според която в градски условия автомобилът харчел не повече от 9 литра на 100 километра, извън града - 6.8 литра, в "смесен цикъл" - 7.6 на 100. Тези параметри удовлетворявали Зелко и той решил да си купи колата.
Покупката се е състояла през 2017 година в дилърски център Berwick Mitsubishi в Мелбърн, Австралия.
Претенции
Не може да си представите какво е било учудването на дилърите, както и на самия концерн Mitsubishi, когато Зелко завел срещу тях иск в съда. Мъжът твърдял, че фактическият разход на гориво "е значително по-висок, отколкото посочения на етикета". Съответно, лепенката въвеждала купувача в заблуждение. Самият Зелко казва още, че заради разхода той смята, че колата му не е изправна. Тоест, за какво той е трябвало да сменя стария си автомобил с нов, щом новия имал същия проблем като стария.
Като доказателство недоволният клиент представил голям брой касови бележки, потвърждаващи покупката на бензин. Той също посетил дилърския център и други салони, за да докаже своята правота. Колата била проверявана, но никакви повреди или дефекти не били открити.
Решението на съда
Съдът, изслушвайки претенциите на ищеца, решил: ответникът (дилърският център Berwick Mitsubishi в Мелбърн) трябва да изплати на Бегович 39 500 долара. Всъщност, правотата на Зелко е потвърдена и от главния инженер на ABMARC Андрей Винкелман. Той е установил, че автомобилът наистина изразходва с 26.7% повече гориво, отколкото е било посочено на лепенката. Съдията също отбелязал, че и дилърът, и производителят умишлено са въвели клиента в заблуждение.
"Информацията на етикета е била лъжлива въз основа на експертните данни. Продавачът е въвел в заблуждение господин Бегович, заявявайки, че автомобилът е имал определени характеристики за разход на гориво, които той е нямал", се казва в решението на съда.
Реакцията на концерна Mitsubishi
Сега дилърът ще трябва сам да се оправя с клиента. Естествено, концернът Mitsubishi не можеше да не реагира на този неприятен инцидент. Mitsubishi Motors Australia отделно е подала заявление за обжалване решението на трибунала във Върховния съд на страната. Представители на компанията твърдят, че Бегович "е променил своя автомобил спрямо заводския стандарт, което е могло да доведе до увеличаване разхода на гориво". Освен това, те отбелязват, че реалното каране се отличава от лабораторното, тоест, действително може да има разлика между цифрите, посочени на етикета и реалния разход на гориво.