През 2022 година Европейският съюз финализира планове за ефективна забрана на продажбата на нови автомобили с двигатели с вътрешно горене от 2035-а. Тези планове обаче бяха смекчени, след като Германия и други страни с напреднала автомобилна индустрия притиснаха законодателите да направят плановете по-реалистични, пише Факти бг.
През 2023-а беше решено да се удължи животът на двигателите с вътрешно горене в ЕС благодарение на използването на синтетично гориво.
Сега изпълнителният директор на BMW Оливър Зипс предупреди, че дори ако продажбите на нови автомобили със синтетично гориво бъдат разрешени след средата на следващото десетилетие, резултатът може да бъде същият: де факто забрана на автомобили с двигатели с вътрешно горене. Това ще има огромни последици за целия свят, тъй като много от големите производители на автомобили са базирани в Европа.
„Сега има много признаци, че Европейската комисия се стреми към фалшиво решение, при което забраната за двигатели с вътрешно горене е смекчена само чрез предполагаемо използване на eFuels. Ако обаче това не допринесе за ускоряване на въвеждането на нисковъглеродно гориво и не направи използването му практично, това би било умишлена забрана на двигателите с вътрешно горене през задната врата “, каза Зипс.
За разлика от повечето си конкуренти, BMW не иска да определя крайна дата за двигателите с вътрешно горене. Докато Mercedes и Audi наскоро намалиха своите цели за електромобили, BMW настоява, че смъртта на дизела не трябва да бъде принудителна. Говорейки по време на конферентен разговор след публикуването на полугодишния отчет на компанията, шефът на BMW каза: „Продължаваме да вярваме, че пълната забрана на ДВГ е погрешна.“
Това изявление идва от компания, която всъщност продава повече електрически автомобили от всякога. През първите шест месеца на годината изцяло електрическите автомобили на BMW Group представляват 15.7% от всички доставки. Това е увеличение от 12.6% на годишна база. Доставките на автомобили BMW, Mini и Rolls-Royce с нулеви емисии са нараснали с 24.6% до 190 614 единици през годината до юни включително.
Оливър Зипс смята, че регулаторите не трябва да бързат да забраняват двигателите с вътрешно горене. Вместо това той твърди, че ЕС трябва да насърчава въвеждането на горива с ниско съдържание на CO2 възможно най-скоро не само за новите автомобили, но и за съществуващия автопарк. Ръководителят на BMW отбелязва, че има повече от 250 милиона коли в 27-те страни от ЕС.
„Най-значимият принос към опазването на климата е този, който можем да направим днес: с други думи, всеки тон CO2, който можем да спестим днес, а не някога в бъдещето, има значение. Той също така включва изискване и насърчаване на използването на горива с ниско съдържание на CO2 като е-гориво, E25 или HVO100 – възможно най-скоро и възможно най-широко".
E25 съдържа 25% етанол и 75% бензин. Най-интересно към днешна дата е синтетичното гориво HVO100, което е заместител на дизела. То е несъдържащо изкопаеми хидротретирано растително масло, произведено от напълно възобновяеми източници като олио за готвене, например. Водородният партньор на BMW, Toyota, продава Land Cruiser и Hilux в Западна Европа със съвместими с HVO100 дизелови двигатели. Toyota твърди, че когато горивото е направено от използвано растително масло, емисиите на CO2 са с 90% по-ниски в сравнение с конвенционалния дизел.
Въпреки че BMW защитава двигателите с вътрешно горене, производителят прогнозира, че растежът на електрическите превозни средства ще продължи през следващите години. Компанията вярва, че до края на десетилетието чисто електрическите превозни средства ще представляват поне половината от годишните ѝ продажби. Марките Mini и Rolls-Royce на BMW Group обещаха да преминат към изцяло електрически двигатели по това време, оставяйки само основната марка BMW с дизелови и бензинови автомобили.
Преди няколко месеца BMW продаде милионната си електрическа кола, около 11 години след като невероятният хечбек i3 постави началото на EV тенденцията в Бавария. Остатъкът от това десетилетие ще бъде изключително натоварен, като най-малко шест модела, базирани на Neue Klasse, са планирани да бъдат пуснати в продажба до 2028 година. Освен това докладите твърдят, че ще има електрически SUV iX5, iX6 и iX7, базирани на същата архитектура CLAR, използвана при бензиновите/дизеловите модели.