В Париж електрическите скутери под наем се премахват от улиците. От 1 септември във френската столица ще започне да действа пълна забрана за отдаване под наем на такива превозни средства:
тя ще бъде въведена няколко месеца след гласуването на гражданите, повечето от които се обявиха против услугите за kicksharing.
Със забраната след няколко дни пътищата на Париж се освобождават от около 15 000 електрически скутера, собственост на фирми за отдаване под наем Dott, Lime и Tier.
Компаниите за споделяне заявиха, че със забраната на електрическите скутери ще насочат вниманието си към увеличаване на парка от електрически велосипеди под наем, които мораториумът няма да засегне.
Хиляди електрически скутери ще бъдат изпратени на други места. Така Tier ще ги транспортира до други градове във Франция, Полша и Германия, Dott - до Бордо и Белгия.
Lime каза, че има около 5000 скутера на свое разположение в Париж, което е два пъти по-малко от техния парк от електрически велосипеди.
Интересът към последните расте бързо: миналата година пътуванията с тях във френската столица са се увеличили със 73 на сто.
В същото време те, подобно на тротинетките, задръстват пътищата и тротоарите, по които карат с висока скорост.
Гласуването за забрана на електрическите скутери в Париж се проведе на 2 април тази година. Беше отбелязано, че по-малко от осем процента от жителите на града са упражнили правото си на глас, но решението им е почти единодушно: 90 процента са гласували за забраната.
В България електрическите скутери също са спорна тема. Наскоро Столичният общински съвет прие нови правила за използването на електрически тротинетки.
С промените се предвижда водачите на индивидуално електрическо превозно средство да нямат право да развиват повече от 25 км/час в София.
Също така движението с електрическа тротинетка трябва да става по изградената велосипедна инфраструктура, а при липсата на такава – възможно най-близо до дясната граница на платното за движение.
Минималната възраст за водача на електрическа тротинетка става 16 години – по велосипедни инфраструктури и пътища, по които разрешената скорост е до 50 км/час.
Тротинетките могат да бъдат карани и от 14- годишни деца, но само по велосипедни алеи.
Водачите на този вид превозни средства под 18 години задължително ще трябва да носят каска.
Новите правила забраняват превозването на други лица, както и движението по тротоари и други места за пешеходци. Не се допуска и употребата на мобилен телефон по време на управлението на тротинетките. За нарушителите са предвидени глоби.
В тъмните часове на денонощието и при намалена видимост водачът трябва да е с включени светлини и да има светлоотразителни елементи върху видимата част от облеклото си.
„Предвидени са и глоби за фирмите, които отдават тротинетки под наем. Компаниите софтуерно ще трябва да въведат ограниченията, които общинският съвет прие, така че занапред автоматично да се ограничава скоростта благодарение на геолокацията на тротинетката,“ обясни Георги Георгиев. Той уточни, че глобата ще варира от 500 до 1000 лева.
Георгиев подчерта, че един от проблемите, които е довел до новите правила, е безразборното паркиране.
Той подчерта, че компаниите ще имат задължението да събират безпризорно разхвърляните тротинетки. За да се улесни това, в приложенията на тротинетките ще има секция за подаване на сигнали със снимки. Като компаниите ще имат четири часов срок, при подаване на сигнал, да отидат и да приберат превозното средството. А за движението по пътищата контролът ще се осъществява от полицията.
Общината в едномесечен срок ще обособи места в парковете, градините и пешеходните площади, на които да бъдат паркирани тротинетките.
Георгиев обърна внимание и че за да се ограничи движението в парковете, то ще е в “червена зона”, като това ще бъде обозначено на GPS системата на приложенията за тротинетки.
По думите му, при влизане в парк максималната скорост трябва да бъде 5 км/ч, така че да не може да се кара, а да се бута тротинетката.
Според него това е и най-важната промяна, защото със софтуерното ограничение, каквото тези компании прилагат и в други места в Европа, новите правила ще бъдат ефективно приложими, а при нарушения от компаниите, те ще бъдат санкционирани.