Експерименталният автомобил със задвижване на четирите колела и повишена проходимост НАМИ‑049 с прякора Огонек е създаден през 1958 година в сътрудничество между НАМИ и Ирбитския мотоциклетен завод.
Двигателят е бил двуцилиндов ИМЗ-М72 с мощност 22 конски сили.
Въз основа на резултатите от ходовите изпитания е станало ясно, че Огонек има добра проходимост при всякакъв вид настилка, с изключение на блата и сняг по-дълбоки от 20-25 сантиметра.
Пътният просвет е бил 300 милиметра, масата - 1062 килограма. В дадения си вид колата не е станала серийна, но е послужила за основа при създаването на всъдехода ЛуАЗ‑969.
От евтин и прост микроавтомобил са били много заинтересовани жителите на селата. За тях е бил проектиран универсалният НАМИ-049 Огонек.
Колата е имала пълно задвижване на колелата, но не е разполагала с ниски скорости.